۵۴۲۹
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۹۷
تشریح اقدامات و فعالیتهای  معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی کانون در سال 1400 (از ابتدای سال تا پایان آبان ماه):
به منظور آگاهی شما اعضای  گرانقدر با عملکرد این معاونت در سال 1400 از ابتدای سال  تا آبان ماه )، گفت و گویی با سرهنگ پاسدار بازنشسته سید محمود تقی زاده معاون توانمندسازی و خدمات رفاهی کانون انجام دادیم که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

از مهم ترین وظایف معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی کانون ارائه  خدمات رفاهی، معیشتی و خدمات اداری،  ارائه راه کارها و پیشنهادهای اساسی و راهبردی در مسیر توانمندسازی اعضاء محترم (بازنشستگان ، مستمری بگیران، وظیفه بگیران) می‌باشد.

به منظور آگاهی شما اعضای  گرانقدر با عملکرد این معاونت در سال 1400 از ابتدای سال  تا آبان ماه )، گفت و گویی با سرهنگ پاسدار بازنشسته سید محمود تقی زاده معاون توانمندسازی و خدمات رفاهی کانون انجام دادیم که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

 

در ابتدا بفرمایید مهمترین برنامه ها ،اقدامات  و فعالیتهای سال جاری معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی چه بوده است ؟

معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی دارای سه مدیریت توانمندسازی، کارآفرینی و امور تعاونی‌ها، مدیریت خدمات رفاهی و حمایتی و مدیریت خدمات اداری است و در راستای اجرای برنامه های مصوب کانون، در چارچوب اساسنامه و ابلاغیه های ریاست محترم کانون و به منظور رفاه و آسایش اعضاء محترم کانون در چارچوب اعتبارا ت و مقدورات کانون فعالیت می نماید.

 مدیریت توانمندسازی، کارآفرینی و امور تعاونی‌ها امور مربوط به پرداخت انواع وام های قرض الحسنه،  آموزش و مهارت افزایی، اشتغال و ... پیگیری می‌نماید.

مدیریت خدمات حمایتی و رفاهی کلیه خدمات مرتبط با امور  رفاهی، مسکن، معیشتی و درمانی و صندوق حمایت و .... را برای اعضاء انجام می دهد.

 مدیریت خدمات اداری نیز مسئول پیگیری و استیفای مطالبات قانونی، استحقاقی جامعه هدف و امور مرتبط با آن می‌باشد.

در سال جاری برنامه مختلفی در این سه حوزه اعم از اعطای وام، پرداخت کمک بلاعوض، دیدار و سرکشی، انجام مکاتبات اداری، صدور کارت عضویت و .. انجام گرفته است.

 

دیدار و سرکشی از بازنشستگان یکی از اقدامات موثر و تاثیرگذار کانون بازنشستگان ناجا است و بسیاری از بازنشستگان ناجا از این اقدام همواره اظهار خرسندی نموده اند. در سال 1400، در این برنامه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

همه ساله به منظور تکریم و ارتقای روحیه بازنشستگان و نیز کسب اطلاع از آخرین وضعیت بازنشستگان، مستمری بگیران و وظیفه بگیران گرانقدر، کانون اعتبار ویژه ای را به بحث دیدار و سرکشی اختصاص می دهد. برای این منظور، در برنامه های سال جاری 6 میلیارد تومان اعتبار برای دیدار و سرکشی از 10 هزار نفر تخصیص یافت. تاکنون از قریب به 3هزار نفر در سراسر  دیدار شده و تا پایان سال کانون استان ها و دفاتر نمایندگی در شهرستان ها موظفند از  7هزار نفر دیگر از اعضای جامعه هدف دیدار و سرکشی  نمایند.

در کنار این اقدام کانون، سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح نیز با همکاری کانون استان ها برنامه دیدار و سرکشی را همه ساله در دستور کار دارد و براساس آمار، تاکنون از 2 هزار و 642 نفر با اعتبار 18 میلیارد و 849 میلیون ریال دیدار و سرکشی شده است.

 

بحث ارتقای معیشت از موضوعات مهمی است که همواره به عنوان یک انتظار از سوی بازنشستگان مطرح می شود، کانون در این رابطه چه اقداماتی را انجام داده است؟

بحث حمایت از معیشت بازنشستگان به ویژه کمک به معسرین و نیازمندان همواره از موضوعات  مورد تاکید کانون بوده و هست. کانون تلاش داشته و دارد که با اجرای طرح های مختلف، به نوعی حامی بازنشستگان آسیب دیده باشد.

به طور نمونه راه اندازی صندوق کریم اهل بیت(ع) در سال 93 بر مبنای همین تفکر شکل گرفت. در حال حاضر 1726 خیر اعم از بازنشسته و شاغل در آن عضو هستند و از طریق آنها 29 میلیارد و 810 میلیون ریال کمک مالی جذب شده است. امسال ما توانستیم از طریق صندوق کریم اهل بیت(ع) 52 میلیارد و 739 میلیون ریال کمک بلاعوض به 374 نفر از اعضای نیازمند کانون و 14 میلیارد و 787 میلیون ریال به 585 نفر از اعضای کانون وام بدون بهره پرداخت کنیم.

در کنار آن در سال جاری 618 فقره وام ضروری برای حمایت از بازنشستگان در مباحثی چون ازدواج، پرداخت دیون، ودیعه مسکن، هزینه های درمان، هزینه های تحصیل و ... با اعتبار 88 میلیارد و 650 میلیون ریال از محل حق عضویت ها پرداخت شده است.

کمک بلاعوض برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی، اسکان و پرداخت دیون به 104 عضو کانون با اعتبار 5میلیارد و 100 میلیون ریال، کمک بلاعوض ابن سبیل برای اسکان، تغذیه و ایاب و ذهاب به 40 نفر جمعا به مبلغ 154 میلیون و 500 هزار ریال و اعطای وام اشتغال زایی به 49 نفر با اعتبار 13میلیارد و 850 میلیون ریال از دیگر اقدامات ما در این بخش بود.

وام توانمندسازی سابا نیز کمافی السابق از همان طریق به بازنشستگان اعطا می شود. در سال جاری به 1339نفر وام توانمندسازی با اعتبار 265 میلیارد ریال اعطا شده است. موضوع مهمی که در این رابطه لازم است، اینکه براساس اعلام سابا، سقف  این وام برای افرادی که تا سال 98 تسویه کرده اند 10 میلیون تومان و برای کسانی که تاکنون از این وام استفاده نکرده اند به شرط گذشت دو سال از زمان بازنشستگی آنان، 20 میلیون تومان می باشد.

 

سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح همه ماهه کمیسیونی تحت  عنوان کمیسیون رسیدگی به مشکلات معسرین نیروهای مسلح در استانها برگزار می نماید ، در این کمیسیون برای بازنشستگان معسر ناجا چه خدماتی در سال جدید انجام گرفته است؟

این کمیسیون همه ماهه توسط ادارات تامین اجتماعی نیروهای مسلح در استان ها برگزار می شود. افراد معسر و نیازمند در جلسات دیدار و سرکشی و یا مراجعه به کانون ها، با ارائه مدارک و مستندات شناسایی و پس از تشکیل پرونده در کانون، به کمیسیون معرفی می شوند. این کمیسیون براساس وضعیت این عزیزان اعتباراتی را  در قالب وام ، کمک بلاعوض(حق نگهداری)  و سایر مساعدتهای ممکن به آنها پرداخت می نماید.

در سال جاری 1200 پرونده ارسال شده به این ادارات در سراسر کشور تایید و 79 میلیارد و 698 میلیون ریال اعتبار  پرداخت  شده است که از این مبلغ، 52میلیارد و 739 میلیون ریال آن در قالب کمک بلاعوض و مبلغ  24 میلیارد و 798 میلیون ریال آن در قالب وام قرض الحسنه اعطا شد.

 

یکی از اقدامات جدید کانون برای حمایت از اعضا ء محترم کانون، راه اندازی دفاتر نمایندگی در بیمارستان های منطقه ای  ناجا می‌باشد. بفرمایید این دفاتر قرار است چه خدماتی ارائه دهند؟

این دفاتر با هماهنگی معاونت بهداد ناجا و به منظور راهنمایی، مشاوره، هماهنگی برای تسهیل نوبت دهی، بستری، حمایت از بازنشستگان معسر و نیازمند، عیادت از بازنشستگان بستری و ... راه اندازی شده است. طبق آمار به دست آمده، تاکنون 49 عضو معسر کانون در مراجعه به این دفاتر 317 میلیون و 794 هزار و 984ریال کمک هزینه  دریافت کرده اند.

و به تدریج در حال اطلاع رسانی و توسعه انواع خدمات ممکن هنگام مراجعه این عزیزان می باشند.

 

«برون سپاری» بخشی از ماموریتهای و  فعالیت های قابل واگذاری نیروی انتظامی به بازنشستگان از موضوعاتی است که کانون در سالهای متمادی پیگیر آن بوده است. آیا اقدام جدیدی در این بحث صورت گرفته است؟

خبر خوبی که در این خصوص وجود دارد این است که مراحل شناسایی ظرفیت های برون سپاری ناجا  به بازنشستگان با  برگزاری جلسات کارشناسی و همکاری موثر و مفید همه رده های ناجا احصا ء شده است. ان شاءالله تا پایان سال دستورالعمل های لازم توسط نیروی انتظامی تهیه و با امضاء هیات رئیسه محترم ناجا ابلاغ و اجرایی  می شود. امید است که از  ابتدای سال آینده ( 1401 ) این طرح اجرایی شود.

 

خبرهایی از  بازگشایی اماکن رفاهی ناجا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به گوش می رسد،  آیا تعاملاتی برای بهره مندی بیشتر بازنشستگان از این امکان مدنظر داشته اید؟

با کم رنگ شدن بیماری منحوس کرونا، اماکن رفاهی ناجا به تدریج بازگشایی می شوند. سهمیه های اعلامی برای بازنشستگان، مستمری بگیران و وظیفه بگیران به استان ها ابلاغ شده است و اعضای محترم جامعه هدف  براساس سهمیه و شرایط می توانند از آن بهره مند شوند.

 

ضمن تشکر از زمانی که به ما اختصاص دادید اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

در پایان از آحاد جامعه مخاطب که با ارائه پیشنهادها، نظرات و انتقادات ما را در اجرای هرچه بهتر امور محوله یاری می‌نمایند تقدیر و تشکر می‌نماییم و امیدواریم روزبه‌روز در پیگیری و احقاق حقوق و ارائه خدمات موردنیاز جامعه هدف کانون قدم‌های مؤثرتر و بلندتری را برداریم و هرچند ناچیز، خدماتی به عزیزان بازنشسته سبزپوش و خانواده‌های معزز و محترم آنان ارائه نماییم.

اعطای 716 فقره وام ضروری، 478 کمک بلاعوض و دیدار با 5هزار و 500 نفر از اعضای کانون

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها
نشریات
+ آرشیو