۲۱۲۳۶
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
تعداد بازدید: ۷۴
طی مصاحبه با رئیس کانون بازنشستگان انتظامی استان خراسان جنوبی تشریح شد
به منظور اطلاع شما عزیزان با مجموعه برنامه، خدمات و اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ از سوی کانون بازنشستگان انتظامی استان خراسان جنوبی انجام گرفته است، گفت و گویی با سرهنگ بازنشسته سید محمدرضا سرفرازی رئیس کانون بازنشستگان انتظامی استان انجام دادیم.

کانون بازنشستگان انتظامی به عنوان حامیان اصلی بازنشستگان، مستمری بگیران و خانواده محترم آن‌ها همواره تلاش دارند تا با بهره گیری از توان کانون‌های استان‌ها و دفاتر نمایندگی شهرستان ها، در مسیر رفع نیاز‌ها و مشکلات معیشتی و رفاهی و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها گام بردارند. به منظور اطلاع شما عزیزان با مجموعه برنامه، خدمات و اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ از سوی کانون بازنشستگان انتظامی استان خراسان جنوبی انجام گرفته است، گفت‌و‌گویی  با رئیس کانون بازنشستگان استان انجام دادیم:

۱- در ابتدا بفرمایید مهمترین برنامه‌هایی که کانون استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ داشتند، چه بود؟
از مهمترین برنامه‌های کانون در سال ۱۴۰۲ می‌توان ساخت و بازسازی منزل مسکونی به منظور حمایت از خانواده پیشکسوتان متوفی که دارای منزل مسکونی مناسبی نیستند، با همکاری سابا سان اشاره نمود.
همچنین در جهت رفع نیاز‌ها و مشکلات معیشتی و رفاهی و ارتقای کیفیت زندگی اعضای وابسته، این کانون موفق به تهیه و توزیع تعداد ۱۲۴۲ حلقه لاستیک با قیمت مصوب گردید.
با همت و همکاری سابا استان مراسم ازدواج آسان (طرح طاها) برای تعداد ۵ نفر از فرزندان اعضای وابسته کم برخوردار که در تامین جهیزیه و آغاز زندگی مشترک با مشکل مواجه بودن، برگزار گردید.
همچین می‌توان به منظور کمک و حمایت از اعضای وابسته نیازمند و کم برخوردار که در اداره زندگی خود و تامین وسایل اولیه و ملزومات زندگی دچار مشکل هستند؛ و همچنین به حمایت تحصیلی از ایتام و فرزندان محصل پیشکسوتان متوفی، با همکاری سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح استان، اشاره نمود.
به منظور تکریم و ارتقای روحیه اعضای وابسته، در سال ۱۴۰۲ از تعداد ۳۹۵ نفر از بازنشـسـتگان و خانواده پیشکسوتان متوفی در منزل آن عزیزان دیدار و سرکشی صورت گرفت؛ همچنین به منظور ارتقای روحیه بیماران بستری در بیمارستان و رفع نیاز‌ها و مشکلات احتمالی آنها، با ۲۳ بازنشسته و مستمری‌بگیر بستری در بیمارستان‌های سطح استان، ملاقات و دیدار به عمل آمد؛ و به منظور تکریم و ارتقای روحیه خانواده پیشکسوتان متوفی که در سال جاری فوت نموده اند، ۳۱ مورد دیدار با خانواده پیشکسوتان متوفی سال ۱۴۰۲ انجام شد.
۲- در بحث خدمات رفاهی و معیشتی چه اقداماتی انجام گرفته است؟
از مهمترین اقدامات کانون استان در حوزه خدمات رفاهی و معیشتی در سال ۱۴۰۲ می‌توان به اجرای طرح کمک و حمایت از اعضای وابسته نیازمند و کم برخوردار که در اداره زندگی خود و تامین وسایل اولیه و ملزومات زندگی دچار مشکل هستند (موسوم به طرح احسان)، به همت و با تعامل و برنامه ریزی سازمان بازنشستگی استان و در راستای ارتقاء منزلت و کرامت این عزیزان، اقلام اساس لوازم خانگی و ملزومات زندگی مورد نیاز هر یک از این عزیزان (۳ عدد آبگرمکن، ۳ عدد کولر، ۲ عدد اجاق گاز، ۳ دستگاه تلویزیون) در مجموع به ارزش تقریبی ۸۵۴ میلیون ریال، تهیه و به درب منزل مسکونی حمل و تحویل ایشان گردید.
همچنین در اجرای طرح حمایت تحصیلی از ایتام و فرزندان محصل پیشکسوتان متوفی، با همکاری سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح استان تعداد ۵ نفر از فرزندان محصل زیر ۱۵ سال پیشکسوتان متوفی که در تهیه لوازم تحریر مورد نیاز خود با مشکل مواجه بودن، شناسایی و در قالب بسته حمایت تحصیلی به این عزیزان تحویل شد. در مجموع ارزش تقریبی این بسته‌های حمایت تحصیلی مبلغ ۷۵ میلیون ریال می‌باشد.
در ادامه می‌توان به برگزاری مراسم ازدواج آسان (طرح طاها) برای تعداد ۵ نفر از فرزندان اعضای وابسته کم برخوردار که در تامین جهیزیه و آغاز زندگی مشترک با مشکل مواجه بودن، به همت و با برنامه ریزی سازمان بازنشستگی استان اشاره نموده؛ که به موجب این طرح، اعضای وابسته کم برخوردار که دارای فرزند آنان در سال ۱۴۰۲ عقد نموده و در تامین جهیزیه با مشکل مواجه بودند، توسط سابا استان شناسایی و با پیگیری کانون بازنشستگان استان از یازده (۱۱) سهمیه اختصاصی به استان، تعداد ۵ سهمیه به اعضای وابسته انتظامی استان اختصاص یافت و مراسم ازدواج آنان با حضور خانواده این عزیزان در بهمن ماه امسال در محل تالار پذیرایی معین شهرستان بیرجند برگزار گردید.
در راستای اهداف کانون و در جهت حمایت از خانواده پیشکسوتان متوفی که دارای منزل مسکونی مناسبی نیستن، پس از شناسایی و بازدید میدانی از محل سکونت این عزیزان، با پیگیری کانون انتظامی استان و با همکاری سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح استان مقدمات ساخت یک باب منزل مسکونی برای همسر یکی از پیشکسوتان متوفی در روستای چاهدراز نهبندن (با اختصاص مبلغ ۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به صورت بلاعوض و مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به صورت وام قرض الحسنه) آغاز و در حال ساخت می‌باشد؛ همچنین توسط فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی منزل مسکونی خانواده یکی از پیشکسوت متوفی در شهرستان بیرجند بازسازی و مبلغ ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال هزینه گردید.    
همچنین در تیر ماه سال جاری و همزمان با گرامی‌داشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، با پیگیری مستمر مجموعه کانون استان و مساعدت شرکت کویر تایر بیرجند، در جهت رفع نیاز‌ها و مشکلات معیشتی و رفاهی و ارتقای کیفیت زندگی اعضای وابسته، این کانون موفق به دریافت سهمیه (۱۲۴۲ حلقه) لاستیک با قیمت مصوب برای تعداد ۳۵۰ نفر از اعضای وابسته انتظامی استان، گردید؛ این برنامه در جهت جلب رضایت اعضای وابسته انتظامی و ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف صورت گرفت؛ که این خدمت رضایت و خوشنودی جمعی کثیری از اعضای وابسته انتظامی استان را همراه داشت.
به منظور تکریم و ارتقای روحیه اعضای وابسته، در سال ۱۴۰۲ از تعداد ۳۹۵ نفر از بازنشـسـتگان و خانواده پیشکسوتان متوفی در منزل آن عزیزان دیدار و سرکشی صورت گرفت؛ که از این تعداد ۷۳ مورد از محل اعتبارات کانون انتظامی، ۱۶۳ مورد از محل اعتبارات سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح استان، ۱۵۹ مورد توسط فرماندهی انتظامی استان در راستای رسیدگی به امور بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش صورت گرفت؛ همچنین به منظور ارتقای روحیه بیماران بستری در بیمارستان و رفع نیاز‌ها و مشکلات احتمالی آنها، با ۲۳ بازنشسته و مستمری‌بگیر بستری در بیمارستان‌های سطح استان، ملاقات و دیدار به عمل آمد؛ و به منظور تکریم و ارتقای روحیه خانواده پیشکسوتان متوفی، ۳۱ مورد دیدار با خانواده پیشکسوتان متوفی سال ۱۴۰۲ انجام شد.
در راستای اهداف کانون و به منظور تکریم خانواده پیشکسوتان متوفا، از ۶۲ خانواده پیشکسوتان متوفا در سال ۱۴۰۲ با اهدا لوح یادبود، نصب بنر و شرکت در مراسمات، تکریم شدند.
با توجه به اهمیت موضوع اشتغال فرزندان که یکی از دغدغه‌های فکری پیشکسوتان می‌باشد، این کانون با همکاری سازمان بازنشستگی نیور‌های مسلح استان، پس از تشکیل پرونده و تشکیل کمیسیون اشتغال، موفق به پرداخت وام اشتغال زایی به ۲۹ نفر از فرزندان پیشکسوتان، در مجموع به مبلغ ۱۴,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال گردید.
این کانون با همکاری سابا و فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی، طی ۱۲ مرحله اردوی تفریحی یک روزه و ضیافت خانوادگی با دعوت از تعداد ۴۴۱ خانواده از پیشکسوتان (در مجموع تعداد ۱۳۸۷ نفر از پیشکسوتان و خانواده آنان) در شهرستان‌های استان، برگزار گردید.
با همکاری سابا استان، به مناسبت گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، پیاده روی خانوادگی نیرو‌های مسلح شهرستان بیرجند با حضور جمع کثیری از پیشکسوتان انتظامی شهرستان بیرجند در محل بند دره این شهرستان برگزار شد؛ همچنین توسط فرماندهی انتظامی استان، فرماندهی مرزبانی استان و سابا استان پیاده روی خانوادگی در مرکز استان و شهرستان‌های مختلف اجرا گردید.
با مساعدت فرماندهی انتظامی استان، این کانون طی دو مرحله موفق به برگزاری گردهمایی و دورهمی پیشکسوتان انتظامی استان با هدف تجدید دیدار و افزایش روحیه پیشکسوتان، گردید.  
با توجه به اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۱ مراحل ثبت نام و پرداخت وام حبیب ابن مظاهر به کانون‌های استان محول شده بود؛ و به دلیل تغییر شیوه ثبت نام و درخواست این وام به صورت اینترنتی، هر روزه با توجه به مراجعه اعضای وابسته راهنمایی‌های لازم به پیشکسوتان متقاضی دریافت این وام انجام و یا ثبت درخواست به صورت اینترنتی برای این عزیزان صورت می‌گیرد.
همچنین در خصوص استفاده از وام قرض الحسنه (ضروری) کانون انتظامی، پرونده تعدادی ۱۱ نفر از اعضای وابسته که در زمینه تامین ودیعه مسکن و تامین هزینه درمان و ... با مالی شدید مواجه می‌باشند، به کانون انتظامی منعکس، که از آن طریق در مجموع مبلغ ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال پرداخت شد. لازم به توضیح است، تاکنون توسط این کانون تعداد ۲۸۴ عضو وابسته کم برخوردار توسط این کانون شناسایی گردیده است.
در حوزه وام توانمندسازی و مرابحه، برابر اختصاص سهمیه به کانون انتظامی، تعداد ۵۳ نفر از پیشکسوتان متقاضی جهت دریافت وام توانمندسازی و تعداد ۷۶ نفر جهت دریافت وام مرابحه به کانون منعکس و به آنان پرداخت گردید؛ همچنین تعداد زیادی وام توانمندسازی و مرابحه توسط سابا استان بر اساس اولویت به متقاضیان پرداخت شده است.
از طریق موسسه خیریه کریم اهل بیت (ع) به ۸ نفر از بازنشستگان که به دلیل نیاز مالی و هزینه‌های درمانی با مشکل مواجه بودند، جمعاً به مبلغ ۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به صورت وام قرض الحسنه و مبلغ ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال کمک بلاعوض پرداخت شد.
از دیگر اقدامات کانون در این حوزه، می‌توان به اعزام رایگان تعداد ۸۸ خانواده پیشکسوتان به سفر زیارتی مشهد مقدس و با همکاری عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان نسبت به اعزام ۱۲ پیشکسوت به همراه خانواده آنان به صورت اقساطی به سفر زیارتی عتبات عالیات اشاره نمود؛ و همچنین نسبت به معرفی تعداد ۳۲ نفر از اعزای وابسته جهت استفاده از مهمانسرا‌های کانون در شهر‌های تهران و مشهد مقدس اقدام شد.
همچنین طی قرارداد‌های که توسط فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی، کانون بازنشستگان انتظامی استان، سابا استان و دفاتر نمایندگی شهرستان‌های تابعه با استخر‌های شنا در سطح استان، پیشکسوتان می‌توانند با تخفیف ویژه از خدمات این استخر‌های شنا استفاده نمایند؛ همچنین برابر قرارداد منعقده با سینما بهمن شهرستان بیرجند، بلیط سینما نیم بها جهت استفاده اعضای وابسته و خانواده محترمشان به صورت مستمر تهیه و توزیع می‌گردد.
۳- در بحث خدمات مشاوره حقوقی و معاضدت قضایی، چه اقداماتی در سال ۱۴۰۱  انجام گرفته است؟
از طریق کانون استان با کانون انتظامی ج. ا. ایران مکاتبه و پیشنهاد گردیده است که در جهت رفاه حال اعضای وابسته و حمایت از حقوق پیشکسوتان در پرونده‌های قضائی، علاوه بر خدمات مشاوره حقوقی و معاضدت قضائی، وکالت اعضای وابسته در پرونده‌های قضائی توسط وکیل طرف قرارداد کانون متقبل و هزینه آن توسط کانون انتظامی پرداخت گردد. همچنین با کانون وکلای استان در جهت معرفی وکیل معاضدتی در جهت ارائه خدمات رایگان به اعضای وابسته معسر صورت پذیرفته است.
لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۲، تعداد ۸۳ نفر از پیشکسوتان جهت بهره گیری از خدمات مشاوره قضائی به وکیل همکار و کارشناس حقوقی کانون استان به صورت رایگان معرفی شدند؛ که هزینه آن توسط کانون بازنشستگان انتظامی استان پرداخت گردیده است.
همچنین به منظور استفاده از خدمات مشاوره خانواده و اجتماعی تعداد ۱۶۲ نفر از بازنشستگان و یا خانواده ایشان برای استفاده از خدمات مشاوره به معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مراجعه نموده اند.
۴- اگر امکان دارد گزارشی در حوزه توانمندسازی و ارائه وام‌های مختلف اعم از توانمندسازی، حبیب بن مظاهر، کریم اهل بیت (ع) و... ارائه دهید؟
در خصوص استفاده از وام قرض الحسنه (ضروری) کانون انتظامی، پرونده تعدادی ۱۷ نفر از پیشکسوتان که در زمینه تامین ودیعه مسکن و تامین هزینه درمان و ... با مشکل مالی شدید مواجه می‌باشند، به کانون انتظامی منعکس، که از آن طریق در مجموع مبلغ ۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال پرداخت شد.
همچنین از طریق موسسه خیریه کریم اهل بیت (ع) به ۸ نفر از بازنشستگان که به دلیل نیاز مالی و هزینه‌های درمانی با مشکل مواجه بودند، جمعاً به مبلغ ۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به صورت وام قرض الحسنه و مبلغ ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال کمک بلاعوض پرداخت شد.
در حوزه وام توانمندسازی و مرابحه، برابر اختصاص سهمیه به کانون انتظامی، تعداد ۵۳ نفر از پیشکسوتان متقاضی جهت دریافت وام توانمندسازی و تعداد ۷۶ نفر جهت دریافت وام مرابحه به کانون منعکس و به آنان پرداخت گردید؛ همچنین تعداد زیادی وام توانمندسازی و مرابحه توسط سابا استان بر اساس اولویت به متقاضیان پرداخت شده است.
با توجه به اینکه در ابتدای سال جاری مراحل ثبت نام و پرداخت وام حبیب ابن مظاهر به کانون‌های استان محول شده بود؛ و به دلیل تغییر شیوه ثبت نام و درخواست این وام به صورت اینترنتی، هر روزه با توجه به مراجعه اعضای وابسته راهنمایی‌های لازم به پیشکسوتان متقاضی دریافت این وام انجام و یا ثبت درخواست به صورت اینترنتی برای این عزیزان صورت می‌گیرد.
۵- یکی از اقدامات مهم کانون در حوزه معیشتی و رفاهی انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با شرکت‌های و موسسات مختلف است. در این سال چه برنامه‌هایی در این حوزه داشتید؟
با توجه به قرارداد‌های منعقده این کانون با نمایندگی فروش محصولات خانگی اسنوا، مرکز تعمیرات تخصصی موبایل و فروش گوشی، نمایندگی پخش و فروش برنج ایرانی و خارجی، آرایشگاه مردانه، پیشکسوتان انتظامی استان می‌توانند با ارائه کارت شناسایی بازنشستگی، از خدمات این مجموعه ها، با تخفیف و شرایط فروش ویژه استفاده نمایند.
لازم به توضیح است که کلیه این قرارداد‌ها جهت آگاهی اعضای وابسته انتظامی استان، به صورت مستمر از طریق کانال اطلاع رسانی سروش به اطلاع اعضای وابسته می‌رسد.
۶- در بحث اشتغالزایی فرزندان پیشکسوتان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
متاسفانه به دلیل عدم وصول دستور العمل وام اشتغالی فرزندان و تخصیص اعتبار کافی به این کانون، در این خصوص اقدام جدی و قابل توجهی از طریق کانون بازنشستگان انتظامی انجام نگردیده است؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع اشتغال فرزندان که یکی از دغدغه‌های فکری پیشکسوتان می‌باشد، این کانون با همکاری سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح استان، پس از تشکیل پرونده و تشکیل کمیسیون اشتغال، موفق به پرداخت وام اشتغال زایی به ۲۹ نفر از فرزندان پیشکسوتان، در مجموع به مبلغ ۱۴,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال گردید.
در جهت حفظ شأن بازنشستگان نسبت به صدور ۳۹ مورد معرفی نامه به پیشکسوتان جهت استخدام فرزندان در انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی صادر گردید؛ همچنین نسبت به صدور ۲۷ مورد معرفی نامه به منظور تعیین محل خدمت سربازی فرزندان پیشکسوتان اقدام شد.
۷- به طور مستمر مسئولان کانون استان و شهرستان‌ها جلسات متعددی با معاونان فرمانده انتظامی، روسای کانون ها، روسای سابا، ساتا، مسئولان حوزه شهری و ... انجام می‌دهند. در سال ۱۴۰۲ چه جلسات مهمی داشتید؟
در سال ۱۴۰۲ در جهت ارائه خدمات مطلوب به پیشکسوتان و رفع مشکلات بازنشستگان، جلساتی متعددی فرماندهی انتظامی استان، ریاست و معاونین ساتا استان، معاونین فرماندهی انتظامی استان، ریاست بیمه کوثر و فروشگاه اتکا استان برگزار گردید.
جلسات متعددی قرارگاه تابان توسط فرماندهی انتظامی استان و شهرستان‌ها به منظور بررسی و رفع مشکلات اعضای وابسته با حضور فرمانده انتظامی استان و شهرستان‌ها برگزار گردید؛ همچنین در طول سال جاری، ۴ مرحله شورای هماهنگی رؤسای کانون بازنشستگان نیرو‌های مسلح استان خراسان جنوبی تشکیل شد.
۸- در پایان ضمن تشکر، اگر در خصوص برنامه‌های آتی کانون نیز توضیحاتی ارائه دهید.
پیشکسوتان عزیز در هر زمینه‌ای استحقاق خدمات ارزنده‌ای هستند؛ که این امر بدون در نظر گرفتن اعتبار لازم امکان پذیر نبوده و امیدواریم در آینده از طریق کانون انتظامی و مبادی ذیربط پشتیبانی مالی مناسب صورت پذیرد، تا در جهت خدمات دهی بهتر به پیشکسوتان، برنامه ریزی مناسب و دقیق صورت پذیرد؛ تا در سال آینده با توکل برخداوند متعال و حمایت مسئولین، در جهت روحیه و رفاه و معیشت اعضاء وابسته  گام‌های مؤثری برداشته شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها