۹۶۱۵
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
تعداد بازدید: ۴۴۷
در سالهای بعداز بازنشستگی به اکثر قله های کشور صعود کرده و حکم صعود از فدراسیون کوه نوردی دریافت نموده ام.

ورزش از آن دست حوزه هایی هست که در مسیر حفظ سلامتی و ارتقاي روحیه همواره مورد تاکید بوده و هست. این موضوع باعث شد تا بسیاري از همکاران ما در کنار کار، ورزش را نیز به عنوان یک برنامه مهم زندگی مد نظر داشته باشند.

پیشکسوت بازنشسته علی عصمت دوست از این دست همکاران ماست که در کنار سالها فعالیت نظامی با ماموریت هاي سخت و طاقت فرسا، هرگز مسیر ورزش را رها نکرد و پس از دوران بازنشستگی نیز در همین مسیر زندگی خود را ادامه می دهد.

گفت و گویی با ایشان انجام دادیم که نظر شما را به آن جلب می کنیم:

در ابتدا مختصري از زندگی تان بگویید؟

بنده علی عصمت دوست فرزند سلیمان متولد 1337 صادره سلماس هستم .در زمان تحصیل با توجه به علاقه ای که به رشته والیبال داشتم در مقاطع راهنمایی و دبیرستان در تیم مدرسه و همچنین باشگاه محل فعالیت می کردم  وهمزمان به رشته کوه نوردی علاقمند شده و بهمراه دخترو پسرم از کوههای شهرستان محل سکونت شروع به کوه نوردی کرده و با پیوستن به اکیب کوهنوردی استان و سپس کشور، به اکثر قله های میهن اسلامی صعود کرده ام.

 

شما در کنار فعالیت هاي کاري، در حوزه ورزش نیز حضور داشتید، بفرمایید چه شد که تصمیم گرفتید به سمت ورزش بروید؟

بنده از زمان جوانی برای سلامتی جسم و روح و روانم وارد عرصه ورزش شده و علاقه زیادی به کلیه رشته های ورزشی داشتم  و معمولا در اغلب رشته ها موفق بودم و لی در نهایت بصورت حرفه ای رشته کوه نوردی دنبال نمودم و الان هم علیرغم داشتن 64 سال همچنان به فعالیت ادامه می دهم.

 

در چه سالی پاي به عرصه ورزش کوه نوردی گذاشتید و از چه زمانی نگاه تان به این ورزش حرفه اي شد؟

از آنجاییکه یکی از برادرانم بنام مقصود عصمت دوست که از اعضای تیم والیبال شهرستان سلماس بود از اوان جوانی من نیز به تشویق برادرم در رشته والیبال شروع به فعالیت نمودم و لیکن پس از استخدام با همکاران کوه نورد آشنا شده و بدعوت آنها به رشته کوه نوردی رو آوردم. و با اکثر کوه نوردان و صخره نوردان از استانهای مختلف در سطح کشور در ارتباط بوده ام.

 

در طول این مدت چه افتخاراتی کسب نموده اید؟

رشته کوه نوردی مانند سایر رشته ها ی ورزشی مسابقه ای نبوده  و کوهنوردانی که موفق به صعود به قله های مرتفع می شوند صرفا حکم صعود از فدراسیون مربوطه را دریافت می نمایند . لذا از افتخارات بنده در طول دوران حرفه ای گری  صعود به اکثر قله های میهن عزیزاسلامی بوده و احکام صعود توسط هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی را دریافت نموده  ام و اخیرا نیز با حکم فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران، در ساعت 0900 مورخه 1401/4/9 به همراه گروه کوه نوردی قاتال به شهرستان مراغه رفته و در مسجد استراحت نمودم و صبح ساعت 4 به سمت کوههای سهند و جام سهند صعود کرده و بعداز ظهر همانروزخودم  به سمت لرستان رفته و وارد شهر ازنا شدم و با دوتن از کوه نوردان صبح به سمت کول جنو ازنا صعود کردیم و شب برگشته و ساعت 1 شب با همراهان به سمت شهرستان نطنز حرکت کرده و به قله کرکس نظنز صعود نموده و ساعت 8 شب مراجعت و بیک  اکیب به زاهدان حرکت نموده و در ساعت 3 شب به شهرستان خاش رفته  و 3 شب به قله تفتان صعود کردیم و به سپس به لرستان عزیمت و فردای آنروز ساعت 2 بعداز ظهر به قله های اشترانکوه حرکت و قله گل گله،گل گهر، سن بوران و چندین قله دیگر صعود کردیم. سپس به شهرستان مریوان عزیمت و به قله های آن شهر صعود کرده و فردای آنروز به سلماس برگشتم.

 شایان ذکراست که تصاویر احکام را  دراختیار همکاران کانون بازنشستگان شهرستان سلماس  قرار داده ام.

دوران بازنشستگی را چگونه سپري می کنید؟

عرض شود بنده از همان دوران جوانی صبحها وقت اذان بیدارشده و پس از اقامه نماز صبح به پارک شهر، شهرستان  سلماس رفته و شروع پیاده روی ،نرمش و ورزش می نمایم .و روزهای جمعه هرهفته برابر برنامه  زمانبندی به همراه گروه به کوه های شهرها و استانهای کشور عزیمت نموده و قلل مرتفع را فتح می کنم.

 

شما از بازنشستگان فعال و پویاي ناجا هستید، چه توصیه اي براي سایر بازنشسته ها در جهت استفاده بهینه از دوران بازنشستگی دارید؟

تنها توصیه حقیر به بازنشستگان این است که هرگز فکر نکنند که دوران بازنشستگی دوران پیری و نشستن است باید با روی آوردن به ورزش موجب تقویت روحیه گریده و شادابی رابه زندگی به ارمغان بیاورند.

بعضی از بازنشسته ها معتقدند این دوران دیگر زمان ورود به ورزش یا دیگر فعالیتهاي فرهنگی،اجتماعی ... نیست شما چه توصیه اي دارید؟  

تصور اشتباهی است انسان تا زمانی که زنده  است نباید از کار و فعالیت و ورزش غفلت کند . بقول شاعر که می گوید: ز نیرو بود مرد را راستی     ز ستی گژی آید و کاستی

ورزش در وحله اول اعتماد بنفس ، شجاعت ، چالاکی و ........... برای آدمی می بخشد و از انواع مریضی دور نگه می دارد و همچنین بقول ما ورزشکاران عقل سالم در بدن سالم است.

 

هم اکنون به چه شغلی مشغول هستید.

بنده در کنار ورزش و فعالیت اجتماعی همزمان بعنوان دبیر هیئت کوه نوردی شهرستان سلماس مشغول می باشم و به یاری خداوند متعال و با رهنمودها و همکاری کانون استان در تلاش هست که ورزش همگانی را در بین پیشکسوتان ترویج دهم.

گفت و گو با ورزشکار علی عصمت دوست

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها