۵۹۱۶
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰
تعداد بازدید: ۱۲۶۸
پیشکسوت بازنشسته مرتضی نامداری موسی آبادی از کارآفرینان عرصه کشاورزی و تاسیس رصدخانه می باشد.

بازنشسته مرتضی نامداری موسی آبادی از آن دست بازنشستگانی است  که پس از پایان دوران خدمت، نقشه راه خود را در مسیر تاسیس سه  گلخانه به مجموع مساحت ۱۶ هکتار و رصدخانه نامداری با بهترین تلسکوپ‌های روز هوشمند و اتوماتیک ترسیم کرده که نشان داده آب، خاک و بذر را به خوبی می‌شناسد و از دل این سه عنصر، عرصه‌ای را گسترده است که به برکت آن چندین نفر هم مشغول به کار شده‌اند و همچنان می‌توان آهنگ رونق تولید را از نبض تپنده تک تک محصولات کشت شده در این گلخانه شنید و در حال حاضر در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای فعالیت دارد و میزبان پژوهش گران و دوستداران علم اختر شناسی  می‌باشد.


ابتدا به صورت مختصر خودتان را معرفی کنید؟
با عرض سلام اینجانب ستوان دوم بازنشسته مرتضی نامداری موسی آبادی فرزند حسین  متولد  ۱۳۳۴ و اهل گلشن از توابع شهرستان دهاقان می‌باشم. سال ۱۳۵۴ در ژاندارمری استخدام و در سال ۱۳۷۹ به افتخار بازنشستگی نائل آمدم که در حال حاضر ساکن شهرستان دهاقان می‌باشم.


لطفا در خصوص کسب و کارتان بگویید؟
چندسالی است که احداث واحد‌های گلخانه‌ای در سراسر کشور رواج یافته است. گلخانه مانند یک تکنولوژی جدید به شدت مورد پذیرش کشاورزان قرار گرفته است. روش کشت گلخانه‌ای مزایای بسیاری دارد. تولید در خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماری ها، مصرف کمتر آب، راندمان بالای تولید، دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل و مواردی از این دست مزایای این روش کشت هستند.
یکی از اهداف اصلی این مجموعه در طی سال‌ها فعالیت در تولید محصولات گلخانه‌ای بالا بردن سطح کیفی و کمی تولید خود بوده که خوشبختانه با موفقیت همراه بوده است و دلیل آن استفاده از تجارب دانش روز در این زمینه می‌باشد. این مجموعه توان تولید شش هزار تن گلخانه‌ای فلفل دلمه‌ای رنگی در سال دارا می‌باشد و به بازار‌های خارجی از جمله کشور روسیه صادرات داریم.
مجموعه  تحقیقاتی و پژوهشی رصد خانه شهر گلشن در مساحتی بالغ بر ۹۶  متر مربع در کوی دولت آباد شهر گلشن و با ارتفاع حدود ۳۰ متر که با نظارت دانشگاه شیراز بنا شد.  این رصد خانه در استان اصفهان بی نظیر  بود ه و در حال حاضر میزبان پژوهش گران و دوستداران علم اختر شناسی  می‌باشد.


چگونه کسب و کار خود را آغاز کردید؟
افراد موفق اعتقاد دارند نمی‌توانم، نمی‌شود و یا غیرممکن است، وجود دارد. من برای سروپا کردن اینجا همه کار انجام داده‌ام؛ با بنا، بنایی. با کارگر، کارگری. ۲۰سال پیش بود که از این اداره به آن اداره را یکسال تمام رفتم و آمدم تا بتوانم مجوز بگیرم.
من اولین گلخانه را در سال ۱۳۸۱  بصورت آبیاری قطره‌ای و بدون برق در این منطقه احداث  کردم و در سال ۸۲ کشاورز نمونه شهرستان شدم، آن زمان برای کمتر کسی قابل باور بود که یک بازنشسته وارد این حوزه شود.
اﻧﮕﻴﺰه ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و دستیابی به اهداف والاتر باعث شد تا نسبت به اخذ وام کشاورزی اقدام و در جهت توسعه گلخانه‌ها هزینه نماید و هم اکنون دارای سه گلخانه  با مساحت تقریبی ۱۶ هکتار که به سیستم پیشرفته مدیریتی مجهز می‌باشد و از این طریق ۱۲ خانوار امرار معاش می‌کند.
خانه رصد نجوم شهرستان دهاقان واقع در شهر گلشن در زمینی به مساحت ۹۶ متر مربع و ساختمانی با ارتفاع حدود ۳۰ متر و با نظارت دانشگاه شیراز احداث شد. رصدخانه در بلندی‌های جنوب شهر و مشرف به اراضی کشاورزی و محدوده گلخانه‌ها ساخته شد و در حال حاضر میزبان پژوهش گران و دوستداران علم اختر شناسی  می‌باشد.


تا چه اندازه خودتان را موفق می‌دانید؟ و دلایل موفقیت خود را چه میدانید؟
هیچ کس نمی‌خواهد یک کسب و کار شکست خورده داشته باشد. این را همه می‌دانیم. کارآفرینی مستلزم جستجوی مستمر برای یافتن ایده‌های تازه است. تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیازمند سخت کوشی و پشتکار است، چون متاسفانه در عرصه‌ی کسب و کار هیچ جادوگری وجود ندارد که به نحوی جادویی موفقیت را به کسب و کار‌های کوچک و مالکان آن‌ها اعطاء کند. موفقیت فقط وقتی حاصل می‌شود که به آن اعتقاد داشته باشید و درباره‌ی حاصل کارتان شور و هیجان داشته باشید. خدا را شکر من هم به نظر شخصی خودم فرد موفقی بوده ام، زیرا تا این لحظه به آنچه که خواسته ام رسیده ام و طی چند سال گذشته بدلیل علاقه خود و خانواده ام اقدام به تاسیس رصد خانه و تاکنون بالغ بر چهار میلیارد تومان هزینه کردم و در ابتدای کار هستم و فاز اول آن افتتاح شده و فاز‌های بعدی نیز در حال برنامه ریزی می‌باشد.


به نظر شما چگونه می‌توان یک کسب و کار ایده آل راه انداخت؟
روی تک تک فرصت‌های زندگی خود تمرکز کنید، کارآفرینان موفق هیچ گاه به آرامی حرکت نمی‌کنند، آن‌ها سرعت را یکی از دلایل رسیدن به موفقیت می‌دانند. طبق گفته یکی از متخصصان به طور معمول افراد برای انجام کارهایشان سرعت به خرج نمی‌دهند مگر در مواردی که خرابکاری کرده باشند. به طور کلی می‌توان گفت وقت زیادی را صرف تصمیم گیری و برنامه ریزی نکنید، ابتدا کار خود را در لحظه انجام دهید و پس از آن به سرعت پیشرفت خود فکر کنید.
داشتن انگیزه و مشتاق بودن، در واقع اگر بخواهیم کلمه‌ای را پیدا کنیم که به بهترین نحو ممکن یک کارآفرین را توصیف می‌کند، بدون شک آن کلمه شور و اشتیاق است. اشتیاق ویژگی اصلی همه کارآفرینانی است که توانسته اند کار‌های بزرگی را انجام دهند.


آیا کاری وجود دارد که حاضر باشید همچنان و تا پایان زندگی آن را ادامه دهید؟
پیروزی در هر کسب و کاری زمان زیادی را می‌طلبد، لازمه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار دانستن قواعد آن است. فردی که می‌خواهد کسب و کاری برای خود راه اندازی کند می‌بایست فرایند‌های آن را بداند و آگاهی کامل از اصول آن کسب نماید. سپس با انجام مطالعات لازم و تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارزیابی دقیق بعمل آورده و بر اساس نتایج حاصل شده نسبت به اتخاذ تصمیم، برنامه ریزی و اجرای آن اقدام نماید.


چگونه می‌توان در دوران بازنشستگی کسب و کاری راه انداخت؟
خیلی از افراد بازنشستگی را پایان کار نمی‌دانند، بلکه آن را شروع یک مرحله تازه و مهیج از زندگی خود به حساب می‌آورند. مسائل مالی می‌تواند مهم‌ترین انگیزه برای ادامه کار باشد، بازنشستگی فرصت خوبی است. من به همکاران خود می‌گویم  همت کنید می‌توانید شروع کنید و در خانه نمانید، کم تحرکی سم است به اندازه توان جسمی خود حتی اگر شده یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنید.


اگر توصیه‌ای به بازنشستگان دارید بفرمایید؟
پیشنهاد به این کار که من شروع کردم کاری بسیار خوب و پر درآمد است و از همکاران بازنشسته و شاغل دعوت به همکاری می‌نمایم و از هر لحاظ راهنمای آن‌ها خواهم بود.

 

پیشکسوت مرتضی نامداری موسی آبادی

 

 

پیشکسوت مرتضی نامداری موسی آبادی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها