۵۷۵۹
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰
تعداد بازدید: ۱۴۵۸
در بین پیشکسوتان عزیز ناجا هستند کسانی که اشتیاق و عطش علم آموزی آنان پایانی ندارد و در هر زمان و هر مکان به دنبال کسب دانش و فتح قله های موفقیت های علمی هستند. پیشکسوت فرهیخته و بزرگوار جناب آقای دکتر منوچهر حاضر از جمله این عزیزان می باشد.

علم آموزی و دانش ورزی از جمله اموری است که زمان نمیشناسد و دانشمندان و فرهیختگان همواره در جوامع بشری مورد تکریم همگان هستند. پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز فرموده اند اطلب العم من المهد الی الحد (زگهواره تا گور دانش بجوی)
در بین پیشکسوتان عزیز ناجا هستند کسانی که اشتیاق و عطش علم آموزی آنان پایانی ندارد و در هر زمان و هر مکان به دنبال کسب دانش و فتح قله‌های موفقیت‌های علمی هستند.
پیشکسوت فرهیخته و بزرگوار جناب آقای دکتر منوچهر حاضر از جمله این عزیزان میباشد که در سن ۸۶ سالگی ضمن کسب علم و دانش، موفقیت‌های فراوانی در این مسیر بدست آورده اند. به همین سبب جهت آشنایی بیشتر با این پیشکسوت فرهیخته مصاحبه‌ای ترتیب داده ایم:


لطفا خود را به طور کامل معرفی بفرمایید؟ 
اینجانب منوچهر حاضر متولد ۱۰ آبان ۱۳۱۴ می باشم و باید خدمتتان عرض کنم که در تاریخ ۱۳۳۴ به استخدام شهربانی سابق درآمدم و پس از ۲۰ سال خدمت بنا به تقاضای شخصی در تاریخ یکم بهمن ۱۳۵۴ بازنشسته شدم.
در زمان خدمت، در کلیه کلانتری‌های تهران از  تجریش در شمال تهران تا کلانتری‌های جنوب شهر در سمت افسر نگهبان خدمت کردم. مدت کوتاهی نیز در گردان امدادی بودم.
در زمان کوتاهی که در این گردان خدمت می‌کردم با شرکت در امتحانات زبان انگلیسی اعزام به انگلستان قبول شدم و برای یک دوره ۴ ماهه به آنجا اعزام شدم. در مراجعت مجدد به ایران در امتحانات اعزام به آمریکا شرکت کردم و پس از موفقیت به مدت چهار ماه همراه با یک هیئت ۳۵ نفره برای دیدن یک دوره به واشنگتن اعزام شدم. در مراجعت به ایران در اداره انفورماتیک ایران مشغول به کار شده و بعد از مدتی در شهربانی در امتحانات مربوط به ارتقا از درجه سرگردی به سرهنگ دومی  شرکت نموده و درجه سرهنگ دومی را اخذ نمودم. در سال ۱۳۵ تصمیم به استعفا گرفتم که بعد از مشورت با زنده یاد همسرم این تصمیم را عملی نمودم و با کوله باری از تجربه برای ادامه تحصیلات و اخذ درجه فوق لیسانس و دکترا به امریکا رفتم.

در مورد مدارج تحصیلی و پژوهش‌های خود توضیحاتی را بفرمایید؟
در ابتدای امر، تحصیلات خارجی را در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا شروع کردم و به تحصیل در دانشگاه آن شهر پرداختم (usf)  و موفق شدم MBA را با بالاترین معدل و دریافت لوح طلایی آن دانشگاه به پایان ببرم.
سپس در دانشگاه جورج واشنگتن که جزء ۱۰ دانشگاه مهم آمریکا بود به ادامه تحصیل مشغول شدم. در آنجا با دوستانی، چون جناب آقای دکتر نهاوندیان و جناب آقای دکتر کاظم سجادی پور معاون جناب آقای دکتر ظریف که مطالعات خود را در زمینه گورباچف می‌نوشت آشنا شدم.
اکثر دوستانم در آنجا بورسیه بودند، ولی اینجانب با هزینه شخصی تحصیل میکردم و با انجام کار‌هایی از قبیل تهیه سوالات امتحانی و تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان تامین درآمد می کردم. همزمان در دانشگاه فلوریدای جنوبی به تحصیل در دوره‌ی فوق دکتری آن دانشگاه مشغول بودم و بعد از گذراندن ۱۷ واحد، مسئول آن دوره مانع ادامه تحصیلاتم در دانشگاه شد و اظهار نمود که شما فقط باید در دانشگاه جورج واشنگتن به تحصیلاتتان ادامه دهید.
رساله اینجانب برای دوره دکتری در دانشگاه جورج واشنگتن تجویز دوره‌های کاردانی در زمینه‌های مختلف بود که با درجه عالی مورد پذیرش هیات ژوری قرار گرفت و موفق به کسب مدرک دکتری مدیریت آموزش عالی با تاکید بر تعلیم و تربیت شدم.

فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی که در دوران بازنشستگی داشته اید را توضیح دهید؟
بعداز اتمام دوره‌های فوق لیسانس و دکتری  در محل I.E.C با جناب مهندس غرضی وزیر مخابرات آشنا شدم و ایشان مانع ادامه تحصیلاتم شدند و گفتند که حالا موقعی است که به ایران بیایی و خدمت کنی، هر امکاناتی هم که لازم داشته باشی در اختیارت میگذاریم.
پس از بازگشت در یک روز که به دعوت یکی از اقوام برای بازدید از باشگاه ورزشی مخابرات رفته بودم ناگهان با جناب آقای مهندس غرضی روبرو شدم. پس از احوالپرسی و مصاحبت، ایشان دستورد دادند که تمام وقت در آنجا فعال شوم و حتی یک اتوموبیل صفر کیلومتر نیز در اختیارم گذاشت. با استفاده از امکاناتی که در اختیارم بود کارهارا پیش میبردم تا اینکه در مرکز مدیریت دانشگاه تهران به سمت ریاست MBA منصوب شدم که تمامی آقایان وزراء، معاونین، استانداران، فرمانداران، افسران و فرماندهان رده بالای کشور در آنجا آموزش مدیریت میدیدند.

خاطراتی از دوران تحصیلی و دوران فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود اگر دارید بفرمایید:
در دانشکده ادبیات در حین گذراندن یک امتحان مرحوم همسرم در سمت چپ من نشسته بود و دوستان وی هم هرکدام به ذوق و شوق این که من به آن‌ها تقلب می‌رسانم در اطراف ایشان بودند و حتی یکی از اساتید که با خود ایشان امتحان داشتم و درسشان از دروس کلیدی بود به من گفت که خانوم را دریاب گفتم اطاعت می‌شود.
به محض اینکه سوالاتم را نوشتم کیف و کتاب را برداشتم و رفتم، که همگی تعجب کردند و با صدای بلند اعتراض کردند. من از تقلب به هر نحوی که باشد بدم می‌آید، به همین خاطر نیز در دانشگاه برای دانشجو‌های خودم نحوه امتحان کتاب باز را اعمال میکنم که کسی دیگر هوس تقلب نکند.
یادم می‌آید امتحان تاریخ داشتیم با مرحوم همسرم هردو وارد اتاق زنده یاد دکتر باستانی پاریزی شدیم. استاد، چون دید من سوالات همسرم را جواب میدهم و به او مجال نمیدهم گفتند جناب سروان نمره امتحان هردو شما یکی است زیاد جوش نزن (یادش بخیر) و در آخر به هردوی ما نمره ۲۰ داد.

اقدامات و فعالیت‌های علمی خود که موثر برای کارکنان ناجا و بازنشستگان بوده است را شرح دهید؟
تنها اقدامی که بنظر اینجانب برای کارکنان ناجا (شاغل و افسران) و بازنشستگان مفید است آموزش آن‌ها ازجهت مسائل مدیریتی از ابتدای امر میباشد که میتوان عنوان توسعه فکری را به آن داد و انجام این مهم از طریق نمونه‌های انجام شده در مراکز آموزشی معتبر علمی در سطح جهان قابل انجام میباشد که بنده تعدادی از آنهارا انجام میدهم و آمادگی دارم بعداز مراجعت از امریکا کاملا مسئولیت این کار را بر عهده بگیرم.

در انتها نکته ومطلبی خاصی هست بفرمایید.
البته این موضوع داری پیچیدگی خاصی است، ولی بنظر اینجانب برای بازنشستگان بهترین عمل ایجاد خانه سالمندان است که این دوره از زندگی با هزینه کم و رسیدگی مناسب و درفضایی فرح بخش برای این عزیزان همراه باشد.


پیشکسوتی با مدارج بالای تحصیلی وفارغ التحصیل از دانشگاه‌های جرج واشنگتن و سانفرانسیسکو

پیشکسوتی با مدارج بالای تحصیلی وفارغ التحصیل از دانشگاه‌های جرج واشنگتن و سانفرانسیسکو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها