۱۶۳
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
تعداد بازدید: ۴۶۰۱۲

 

این مقاله فقط یک پیشنهاد برای شروع کسب و کار است و در صورت علاقه مندی به این کسب و کار نیاز است حتما مشاوره های لازم را با مبادی ذیربط و کارآفرینان این حوزه داشته باشید

 

صاحبان کسب و کار سوپر مارکت و هایپر مارکت داری با تهیه اقلام مصرف روزانه از مراکز توزیع عمده و چیدن و دسته بندی در مغازه یا فروشگاه ، مایحتاج همشریان خود را فراهم نموده و بابت این خدمات مبلغی را به عنوان سود کسب و کار از مشتریان خود اخذ می نمایند. تعداد محصولاتی که در این شغل ارائه می گردد بسیار متنوع و زیاد می باشند که در زیر به دسته بندی این اقلام می پردازیم.

سرمایه مورد نیاز برای راه انداز کسب و کار سوپر مارکت و هایپر مارکت داری

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این شغل به مساحت مغازه یا فروشگاه شما بستگی بسیار زیادی دارد.برای سوپر مارکت های با فضایی حدود ۳۰ الی ۵۰ متر مربع هزینه ای تا حدود ۱۵۰ میلیون سرمایه لازم هست که این مبلغ برای تهیه وسایل مورد استفاده اعم از انواع یخچال ها و قفسه بندی ها { در ادامه لیستی از اجناس مورد نیاز ارائه می گردد} و .. بعلاوه محصولات تهیه شده برآورد می گردد. این مبلغ برای هایپر مارکت ها که به مساحت بالاتری نیاز دارند بسیار بیشتر می تواند باشد.

سرمایه مورد نیاز این شغل بر اساس دستگاه های مورد نیاز و همچنین محصولات بصورت زیر معرفی می گردد:


الف ) دستگاه های مورد نیاز راه اندازی شغل سوپر مارکتی

۱- انواع یخچال ها اعم از یخچال نوشیدنی / یخچال پروتئینی / یخچال بستنی ( قیمت یخچال برای این کسب و کار با توجه به کارآیی و برندینگ می تواند متفاوت باشد)
۲- قفسه نگه دارنده محصولات : با توجه به مساحت مغازه یا فروشگاه و همچنین کیفیت قفسه های استفاده شده ،مبلغ اختصاص داده شده می تواند متغیر باشد. بطور کلی برای تهیه هر متر قفسه دیواری و دوطرفه قیمت ها بین ۳۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و هشتصد توامان سرمایه مورد نیاز می باشد .
۳- میز صندوق فروشگاهی یا میز چک اوت : برای تهیه میز چک آوت مبلغی بین ۴ ال ۸ میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است . البته شما می توانید با توجه به مساحت فروشگاه ، از میز های کانتر اختصاصی استفاده کنید تا تمامی قابلیت هایی که یک میز چک آوت لازم دارد را در آن طراحی کنید و تا حدودی در سرمایه گذاری نیز صرفه جویی نمایید .
صندوق فروشگاهی به همراه برنامه حسابداری : با توجه به تعداد بالای محصولات ارائه شده در شغل سوپر مارکت و هایپر مارکت داری یکی از ضروری ترین عناصر مورد نیاز یک فروشگاه بوده تا هم راه اندازی مشتریان با با سرعت بالایی انجام گیرد که در نهایت رضایت مندی بیشتر مشتریان را موجب می شود و هم احاطه به میزان فروش ، انبار گردانی ، برآورد اجناس و سرمایه ، محاسبه میانگین سود روزانه ، هفتگی و ماهانه و سالانه و … را برای شما ممکن سازد . سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک سیستم حسابداری کارآمد می تواند از ۷ میلیون تا ۳۰ میلیون برآورد گردد.می توان با تهیه جداکانه وسایل مورد نیاز سیستم فروشگاهی اعم از کامپیوتر / دستگاه بارکد خوان / یرینتر / صندوق جای پول تا حدودی در سرمایه صرفه جویی نمود .
انواع سبد و چرخ دستی حمل محصولات : برای هر واحد چرخ دستی مبلغی بین ۱۵۰ تا یک میلیون تومان با توجه به کیفیت محصول سرمایه نیاز است .
دوربین مدار بسته : دوربین مدار بسته یکی از ملزومات هر کسب و کاری خصوصاً این شغل می باشد. هزینه استفاده از یک سیستم با حدود ۸ دوربین مدار بسته حدود ۴ میلیون توامان برآورد می شود.
تابلو تبلیغاتی : به دلیل اهمیت بالای استفاده از تابلویی که معرف کسب و کار شما باشد بسیار ضروری است تا به فکر تابلو تبلیغاتی نیز باشید. با توجه به مساحت تابلو و نوع آن هزینه ای در محدوده ۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان متصور است.


ب ) برآورد هزینه محصولات عرضه شده در در مغازه یا فروشگاه :

میزان سرمایه ای که برای تهیه محصولات عرضه شده در مغازه یا فروشگاه لازم است به مساحت آن بستگی دارد. سرمایه پُر کردن قفسه های فروشگاه می تواند مبلغی بین ۳۰ میلیون برای مغازه ای با مساحت حدود ۳۰ متر مربع تا ۲۰۰ میلیون تومان برای فروشگاهی با حدود ۲۰۰ متر مربع برآورد گردد تا کسب و کار شما رسماً آغاز گردد . بطور متوسط برای هر متر مربع حدود ۱ میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است.

ج ) هزینه رهن و اجاره مغازه یا فروشگاه:

هزینه رهن و اجاره مساحت ملک و موقعیت آن می تواند متغیر باشد . هزینه رهن و اجاره در کلان شهر ها نسبت به شهرستان متفاوت بوده و هر نقطه شهر با توجه به میزان مشتری پذیری آن دارای قیمت های گوناگون می باشد.

مکان های مناسب برای راه اندازی کسب و کار سوپر مارکت و هایپر مارکت داری کدامند؟

در مورد مکان راه اندازی این کسب و کار نکته ای که می بایست مورد نظر قرار داد این است که تا می توانید ( البته در صورت تمکن مالی) در مکان های پر تردد ، کسب و کار خود را دایر کنید. دقت کنید شغل سوپر مارکتی و هایپر مارکتی از آن دسته مشاغلی است که باید مدت زمان زیادی در طول روز مغول به کار باشید و این مسأله انرژی و وقت زیادی را از شما صرف خواهد کرد . در صورتیکه در یک مکان کم جمعیت کسب و کار خود را آغاز کنید میزان وقت و انرژی صرف شده متناسب با سطح درآمدتان نخواهد بود. خیلی از کسانیکه وارد این کسب و کار می شوند از هزینه های بالای رهن و اجاره متاثر هستند و نگرانند مبادا هزینه ای اجاره بهاء ملک تامین نگردد . فرض کنید شما در یک منطقه کم جمعیت مغازه ای با مساحت ۱۰۰ متر راه اندازی نموده اید و ماهانه یک دومیلیون توامان اجاره می پردازید و میانگین فروش شما در این منطقه شهری حدود ۳ میللیون فروش روزانه باشد. با احتساب حدود ۱۲ درصد حاشیه سود این کسب و کار شما بصورت متوسط روزانه مبلغی در حدود ۳۶۰ هزار تومان درآمد خواهید داشت که درآمد ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان درآمد خواهید داشت که با کم کردن هزینه رهن و اجار و همچنین هزینه های انرژی از قبیل قبض آب ، برق و تلفن و دو نفر کارگر ،حدود ۴ تا ۶ میلیون درآمد خالص خواهید داشت.

اما اگر کمی اهل ریسک باشید و کسب و کار خود را در بهترین مناطق شهر راه اندازی کنید و بعنوان مثال اجاره بهای ماهان ها در حدود ۱۰ میلیون بپردازید اما در اثر انتخاب مکان مناسب روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون فروش را تجربه کنید ( در حقیقت حجم فروش در اماکن پر جمعیت بسیار بالاتر از این مبلغ می تواند باشد) درآمد شما بسیار بالاتر از حالتی است که فروش روزانه ۳ میلیون تومانی ( در حالت اول) را تجربه کرده بودید.

بیاید باهم میزان درآمد خالص حالت دوم را محاسبه کنیم. با فروش روزانه حدد ۱۰ میلیون تومان ، میزان فروش ماهانه شما ۳۰۰ میلیون خواهد بود و سود مجاز و قانونی شما حدود ۱۲ درصد و مبلغی در محدوده ۳۶ میلیون تومان خواهد بود . با کم کردن ۱۰ میلیون مبلغ اجاره ۲۶ میلیون تومان باقی می ماند و با احتساب حقوق و مزایای ۲ نفر کارگر و همچنین هزینه های انرژی که نسبت به حالت اول بدون تغییر خواهد بود ماهانه بالغ بر ۲۲ میلیون تومان سود خواهید برو. پس در انتخاب مکان مناسب کسب و کار تردید به خود راه ندهید .

لیست محصولات سوپرمارکت

کالاهای اساسی: شامل برنج / روغن / قند / شکر / چای / رب گوجه فرنگی / انواع جبوبات و …

لبنیات: شیر / دوغ / ماست / کره / پنیر / خامه / اواع نوشیدنی های لبنی / بستنی و …

صبحانه: انواع مرباجات / عسل / حلوشکری / نان تست / شیره عسل / شیره خرما / شیره انگور / انواع شکلات صبحانه و…

تنقلات: انوع تخمه / پسته / آجیل / بادام / پفک / چیپس / لواشک / آدامس /

نوشیدنی ها: انواع نوشابه / نوشابه انرژی زا / دلستر / ماءالشعیر / آب معدنی / آبمیوه ها و …

کنسروجات و غذاهای  آماده: انواع کنسرو ماهی / کنسرو لوبیا / کنسرو نخود سبز / کنسرو بادمجان / کنسرو انواع خورشت و …

شوینده ها: انواع شوینده ها اعم از مایع دستشویی / مایع ظرفشویی / پودر لباسشویی دستی و ماشنی / انواع جرم گیرها / انواع شامپو موی سر / انواع شامپو بدن و …

محصولات سلولوزی: انواع دستمال دستی / دستمال دستشویی / مسواک / خمیردندان / نخ دندان / پوشاک کودکان / پوشاک بزرگسالان و …

محصولاتی که در دسته بندی بالا مورد اشاره واقع گردید تنها بخش کوچکی از خدماتی است که در کسب و کار سوپر مارکت و هایپر مارکت داری مورد عرضه قرار می گیرد. معرفی مختصر محصولات عرضه شده سبب می شود که همین اول کار با وسعت و پتانسیل این کسب و کار آشنا شویم . البته تعداد محصولات عرضه شده بستگی بسیار بالای به فضای کسب و کار شما دارد و می تواند تعداد محصولات با توجه به مساحت مغازه یا فروشگاه از ۵۰۰ واحد { برای سوپر مارکت های با فضایی حدود ۳۰ الی ۵۰ متر مربع } محصول تا ۲۰۰۰۰ محصول { برای هایپر مارکت های با مساحت ۲۰۰ متر به بالاتر} برآورد گردد.

حاشیه سود شغل سوپر مارکتی و هایپر مارکتی

حاشیه سود این شغل برا اساس ابلاغیه اصناف و اتاق بازرکانی حدود ۱۲ درصد مشخص گردیده است . برخی محصولات من جمله دسته کالاهای اساسی که در ابتدای این مقاله معرفی گردید دارای حاشیه سود بسیار کمی بوده و حتی می توان گفت که درصورتیکه اهل رقابت باشید از فروش این دسته محصولات خیلی سودی بدست نیاورید.در خوشبینانه ترین حالت حاشیه سود این دسته در حدود ۵ درصد قایل تصور است. دسته بندی لبنیات در حدود ۸ درصد حاشیه سود می سازند و سایر دسته محصولات دارای حاشیه سود بیشتری نسبت به دسته های ذکر شده خواهند داشت.برخی از دسته محصولات مانند دسته سلولوزی و بهداشتی ممکن است حاشیه سود ۳۰ درصدی را نیز بهمراه داشته باشند.شاید در نگاه اول شما را کمی بترساند اما نگران نباشید . در واقع کسب و کار سوپر مارکتی و فروشگاه داری با تمامی مشاغلی که می شناسید متفاوت است . تعداد بسیار بالای محصولات و چرخش مالی بی نظیر این شغل ، یکی از فرصت های فوق العاده آن است.

آنچه در این کسب و کار حاشیه سود بالایی را رقم می زند میزان فروش بالا و چرخش مالی کسب و کار شماست. همانگونه که در بخش مکان مناسب راه اندازی کسب و کار بیان نمودیم میزان فروش بالای شما تا حدود بسیار زیادی متاثر از مکان کسب و کار خواهد بود. پس بکوشید این کسب و کار را در مکان مناسب راه اندازی کنید.

ویژگی ای که این کسب و کار را متفاوت از سایر مشاغل آزاد می سازد این است که هماره شما فروش و در نتیجه درآمد خواهید داشت به این دلیل که کسب و کار شما نیازهای روزمره خانوار ها را فراهم می سازد و در شرایط رکود و تورم شما همچنان فروش خواهید داشت هر چند کمی کمتر از زمان های رونق اقتصادی.
محصولات کسب و کار سوپر مارکتی را از کجا تهیه کنیم؟

در آغاز راه اندازی کسب و کار به این دلیل که حجم بالایی از کالا و محصول را می بایست خردیداری کنید می توانید به شرکت های توزیع عمده محصولات در هر استان یا شهرستان مراجعت کنی و سفارش محصول خود را نهایی کنید. با توجه به میزان فروش بالای این شغل و نیاز به خرید مجدد کالاهی عرضه شده در این کسب و کار ، می توانید با تهیه لیست شرکت های توزیع عمده و یافتن ویزیتورهای هر شرکت ، کلیه محصولات خود را درب مغازه یا فروشگاه ، سفارش داده و تحویل بگیرید تا زمان و انرژی کمتری را نیز صرف نمایید .
چگونه کسب و کارسوپر مارکتی را ارتقاء بدهم؟

ارتقاء شغلی این کسب و کار متاثر از حجم فروش شماست. در صورت کسب تجربه کافی می توانید با اجاره کردن فروشگاه بزرگتر و استخدام نیروی انسانی بیشتر کسب و کار خود را توسعه داده و فروش بیشتر را تجربه نمایید. هر چند اکیداً پیشنهاد می شود موقعیت قبلی را به دلیل اینکه قصد دارید جایی بزرگتر و بهتر را داشته باشد از دست ندهید. میتوان با دایر کردن شعبات جدید کسب و کار را ارتقاء دهید.به فروش مجازی و فروش اینترنتی توجه کنید. خصوصاً اگر کسب و کار خود را در کلان شهرها راه اندازی نموده اید.فروش اینترنتی و تحویل محصول سفارش شده درب منازل ایده بسیار خوبی است که می توانید به آن توجه داشته باشید . البته تیم قدرتمندی که بتواند فروش اینترنتی را راه اندازی و مدیریت نماید خود مستلزم سرمایه گذاری نسبتاَ بالایی است . در صورتیکه آرمانگرا هستید ، فروش اینترنتی می تواند شما را به ایده آل هایتان برساند.

معایب شغل سوپر مارکت و هایپر مارکت

ساعت‌های کاری طولانی : این کار در زمره کارهای با ساعات طولانی کاری می باشد و محدوه کاری ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب و یا حتی شبانه روزی دارد.
کار در تعطیلات : تقریباً می توان گفت که این کسب و کار هیچگونه تعطیل بردار نیست و همواره باید سر کسب و کار خود حاضر باشید حتی در ایام نوروز .
راضی نگه داشتن مشتری‌ها : تعداد بالای مراجعه کنندگان به کسب و کار شما و راضی نگه داشتن آنان از چالش های جدی این کسب و کار به شمار می رود.
نسیه قاتل این کسب و کار است : پیشتر توضیح دادیم که سود این کسب و کار با چرخش مالی بالا واقع می شود. در صورتیکه فروش بصورت نسیه و کنترل ناشده واقع گردد هم سرمایه اولیه و هم سود شما کارایی خود را از دست خواهد داد و چرخش مالی کسب و کار شما پایین می آید.بیشتر کسب و کارهایی که در این حوزه ورشکسته شده اند به همین دلیل با شکست مواحه گردیده اند.

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به بررسی های به عمل آمده ،شغل سوپر مارکت و هایپر مارکت یکی از پرسود ترین مشاغل موجود در میان مشاغل ایران بوده که پتانسیل بسیار بالایی دارد. رمز موفقیت در این کسب و کار بر فروش بالا و چرخه گردش پول می باشد. نسیه به شدت می تواند برای این کسب و کار کمرشکن باشد.ساعات کاری بسیار بالا اما در عوض درآمد فوق العاده آن و عدم نیاز به تخصص و مهارت خاصی ، این شغل را بسیار مورد توجه و در عین حال پر رقابت نموده است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها