۱۶
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
تعداد بازدید: ۱۵۴۹
سرهنگ حسین روز طلب از مخترعان و کارآفرین خوش ذوق و خوش فکر کشور محسوب می‌شود که با ثمره تلاش‌های شبانه روزی خود در سه عرصه فیروزه کوبی، خوشنویشی و اختراع، سبک نوینی از فیروزکوبی تحت عنوان «منبت فیروزه» را ابداع نموده است. طراحی و ساخت منشور کوروش به انضمام متن فارسی و ترجمه انگلیسی آن با ۱۰۶ کیلوگرم فیروزه و عقیق به عنوان بزرگترین تابلوی معرق جهان و ثبت آن در کتاب گینتس باعث شد تا به سراغ این هنرمند مستعد نیشابوری برویم.

سرهنگ حسین روز طلب

خودتان را برای خوانندگان ماهنامه معرفی کنید؟

حسین نیک طلب هستم. در سال 1335 در نیشابور متولد شدم و تقریبا از زمانی که خودم را شناختم به واسطه حضور در شهر فیروزه در کنار سایر اهالی خانواده با فیروزه کوبی آشنا شدم.

در سال 1354 به استخدام شهربانی درآمدم و فعالیتم را در حوزه نظم و امنیت آغاز کردم. با آغاز جنگ تحمیلی وظیفه خود دانستم که همانند سایر ملت غیور ایران به جبهه های حق علیه باطل بروم که ماحصلش 57درصد جانبازی بود.

در سال 1372 پس از 18 سال خدمت به دلیل جراحات ناشی از جنگ امکان ادامه خدمت نیافتم و حالت اشتغال به خدمت گرفتم. در سال 1395 نیز به موجب رأی کمیسیون پزشکی ناجا با درجه سرهنگی به جرگه پیشکسوتان ملحق شد.

 

کار ارزشمندی را برای اولین بار در حوزه منبت، تحت عنوان منبت فیروز ایده پردازی و اجرا کردید. بفرمایید چه شد که به این تلفیق رسیدید.

من از کودکی با کار با فیروزه آشنا بودم و فیروزه کوبی را می شناختم. در دوران نوجوانی نیز کار خوش نویسی را در نزد یکی از همسایه هایمان آغاز کردم و تا درجه مدرسی انجمن خوش نویسان و دریافت نشان درجه یک هنری(معادل دکترا) نیز پیش رفتم.

در کنار این دو حوزه هم در کار اختراع و هم در مجسمه سازی کارهای زیادی داشتم. ماحصل تلاش در این 4 حوزه فعالیتی، ابتکاری بود که برای اولین بار در عرصه فیروز کوبی رخ داد.

 

چند سال زمان برد تا به این ایده ارزشمند دست یابید؟

من بیش از 5 سال برای این ایده تلاش کردم. فیروزه به عنوان گران ترین سنگ جهان بعد از الماس، به راحتی به دست نمی آید و از هر 10 کیلوگرم سنگ معدنی فقط 10 گرم آن فیروزه است. این 10 گرم ها تا به میزانی برسد که بتوان روی آن کار کرد مشقت زیادی دارد حال فرض کنید بخواهم یک ایده جدید طراحی کنیم. بی شک سخت و جانکاه است اما به لطف خدا و عنایتی که به من داشت توانستم به این مهم برسم.

 

سرهنگ حسین روز طلب

زیباترین و لذت بخش ترین اثری که ساخته اید چه بود؟

من تاکنون بیش از 20 نمایشگاه داخلی در باغ هنر تجریش، گالری ملل در پارک قیطریه، گالری نیاوران، خانه هنرمندان، موزه شهدا، گالری موزه رشت و برج میلاد و تعدادی نمایشگاه خارجی در کشورهای امارات متحده عربی، لبنان، الجزایر، پاکستان، سوریه و کویت داشتم.

اما از لذت بخش ترین آثارم می توانم به ساخت تابلو دعای فرج آقا امام زمان (عج) با استفاده از سنگ فیروزه و عقیق در ابعاد 1 × 5/3 متر جهت نصب در ورودی سرداب مقدس حرم مطهر امام حسن عسگری(ع)، ساخت تابلو صلوات خاصه آقا علی بن موسی الرضا(ع) با استفاده از سنگ فیروزه و عقیق در ابعاد 40/1 × 80/1 جهت نصب در حرم مطهر امام رضا(ع)، تابلوی عصر عاشورا با استفاده از سنگ فیروزه و عقیق به حضرت آیت ا... سیستانی در نجف اشرف و ساخت تندیس استاد محمود فرشچیان با سنگ فیروزه و عقیق که در موزه کاخ سعدآباد اشاره کنم.

ضمن اینکه در دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری، چهار اثر به محضر مبارک مقام معظم رهبری تقدیم کردم که در حال حاضر در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شوند.

2 تابلو به ریاست محترم جمهور دکتر روحانی (که در موزه سعدآباد نگهداری می شود)، 3 عدد تابلو به ریاست محترم جمهور اسبق آقای دکتر احمدی نژاد (که در سالن هیئت دولت نصب گردیده بودند) و یک عدد تابلو نیز به فرماندهی محترم ناجا سردار اشتری اهدا کردم.

آخرین اثرم نیز طراحی و ساخت منشور کوروش به انضمام متن فارسی و ترجمه انگلیسی آن با 106 کیلوگرم فیروزه و عقیق است که به عنوان بزرگترین تابلوی معرق جهان در کتاب گینتس ثبت شد.

 

عنوان کردید در کنار کار ساخت تابلو، در حوزه اختراع نیز فعالیت دارید. تاکنون چه اختراعاتی داشته اید و در چه حوزه ای بوده اند؟

من 24 اختراع ثبت شده دارم که از آن جمله می توانم به ساخت مخزن کامپوزیتی مخصوص ماشینهای گازسوز و حباب نشکن در بخش الکترونیک (که در پارک علم و فن آوری مشهد نگهداری می شود)، ساخت و تولید 4 عدد آسیاب صنعتی مکانیزه، دستگاه اطفاء حریق در خودرو به صورت اتوماتیک بدون حضور راننده، دستگاه کپسول پرکنی دارویی، ساخت فشنگ کلاشینکف، ساخت خشاب پرکن اسلحه کلاشینکف که 32 فشنگ را با یک اشاره دست وارد خشاب می کند و چهارراه بدون چراغ راهنمایی اشاره کنم.

 

آیا آثار شما مورد بهره برداری نیز قرار گرفته اند؟

بله، من در بحث اختراع و ابتکار 4 مدال جهانی از جشنواره های مخترعین جهان در کشورهای چین، مالزی، سوئس و کویت و یک مدال نقره المپیادی از دانشگاه آزاد تهران دارم.

همچنین مدرک دکترای افتخاری از آکادمی نخبگان ایرانیان با امضای پروفسور صادقی را نیز به خاطر اختراعاتم کسب کرده ام.

 

راز موفقیت خودتان را در چه می دانید؟

باور کنید نیرویی در درونم به من فرمان حرکت می دهد. به عقیده من تا خدا نخواهد کاری انجام نمی شود و شاید به خاطر تلاش هایی که در جبهه و جنگ داشتم این عنایت به من می شود. من تلاش زیادی برای موفقیت کرده ام اما زمینه اصلی ورودم را فقط یک امداد خدایی می دانم.

 

به نظر شما آیا بازنشستگان توانایی ورود به کارهایی ابداعی و ابتکاری را دارند؟

هر کسی که بخواهد کاری انجام دهد بی شک می تواند. شما وقتی به زندگی افراد موفق نگاه می کنید اکثر آن از سنین بالا به رویاهای خود رسیده اند و به عقیده من هرکسی می تواند از هر سنی به موفقیت برسد. لازمه آن تلاش است.

بازنشستگان توصیه می کنم قبل از هر چیز ورزش کنند چون فکر سالم در بدن سالم است. پس از آن از خانه نشینی جدا شوند و بیرون بیایند و در جمع حضور یابد. از دیگران می شود ایده گرفت و کار راه انداخت و در نهایت نیز به خدا اتکا داشته باشند.

 

و حرف آخر...

حرف آخرم اینست که برخی فکر می کنند ما جانبازان معلول انقلاب هستیم و اگر انقلاب نمی شد ما هم به اینجا نمی‌رسیدیم. به این عزیزان می گویم که ما معلول انقلاب نیستیم بلکه علت آن هستیم. من معتقدم اگر ما نبودیم انقلاب نبود. ما تلاش کردیم تا انقلاب رخ داد و امروز خودمان تلاش کردیم تا به اهدافمان رسیدی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها