۱۰۸
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
تعداد بازدید: ۲۱۵۲
کارمند،پیشکسوت حمیدرضا ابراهیمی از هنرمندان خوش آوازه هنر خوشنویسی است که در پی 30 سال تلاش و ممارست در این عرصه توانسته جایگاه ویژه ای را در کشور به دست آورد مهمترین آنها خلق دو شیوه جدید در عرصه خوشنویسی است که در سالهای 2015 و 2017 در کتاب رکوردهای گینتس به چاپ رسید.

پیشکسوت حمیدرضا ابراهیمی

کارمند پیشکسوت حمیدرضا ابراهیمی از هنرمندان خوش آوازه هنر خوشنویسی است که در پی 30 سال تلاش و ممارست در این عرصه توانسته جایگاه ویژه ای را در کشور به دست آورد مهمترین آنها خلق دو شیوه جدید در عرصه خوشنویسی است که در سالهای 2015 و 2017 در کتاب رکوردهای گینتس به چاپ رسید.
در این شماره از مجله آیینه گفت وگویی با ایشان انجا دادیم که نظر شما خوانندگان گرامی را بدان جلب می کنیم:

در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ماهنامه معرفی کنید.
محمد رضا ابراهیمی متولد 18 شهریورماه 1352 از شهر صغاد استان فارس هستم. حدود 15 سال در عقیدتی سیاسی استان فعالیت کردم و در اول مهرماه 1389 با دریافت 5 سال سنوات تشویقی که به خاطر کتابت منحصر به فرد قرآن کریم داشتم، از خدمت بازنشسته شدم.

خوشنویسی را از چه سالی و چگونه آغاز کردید؟
از سن 12 سالگی علاقه خاصی به خوشنویسی داشتم و هرجا تابلو خطی می‌دیدم ساعت‌ها به آن خیره و مسحور آن می‌شدم. تا اینکه در 23 خردادماه 64 به انجمن خوشنویسی آباده رفتم و کارم را در محضر استاد مرحوم بدیع‌الله مرادی شروع کردم.
حضور 12 ساله در محضر استاد تجارب زیادی به من آموخت و همین تجارب به مرور مرا به سمت انجام کارهای بزرگ و ماندگار رهنمون شد که اولین آن کتابت کل قرآن کریم در سال 1388 بود. در این سال تصمیم گرفتم کلام خدا را با خط ثلث و نستعلیق کتابت کنم. اوایل ماه رجب بود که تصمیمم را عملی کردم و پس از خرید ملزومات از 13 رجب 1388 به مدت سه سال کتاب الهی را در 8 هزار متر در ابعاد 50*70، با خط ثلث و ترجمه نستعلیق در 6 رنگ نوشتم. شیوه کارم نیز چنین بود که سعی می کردم از شب تا سحر و در سکوت کامل کار کنم. با پایان کتابت قران در سال 91 آوازه من نیز در شهر پیچید.

پیشکسوت حمیدرضا ابراهیمی

در طول مدت فعالیت در حوزه خوشنویسی چه دستاوردهای دیگری داشتید؟
بعد از کتابت قرآن کریم که آن را به موزه نجف اشرف اهدا کردم، به مناسبت بزرگداشت سالروز حافظ تصمیم گرفتم دیوان حافظ را کتاب کنم از سال 91 آن را شروع کردم و پس از 352 روز در مهرماه 92 تمام کردم. کتابت این دیوان نیز در 6رنگ بود. این کتاب را نیز به موزه امام رضا(ع) اهدا نمودم.
کتابت سوره والعصر در کتیبه ای به ابعاد 50 در 300 سانتیمتر، مناجات نامه امام علی(ع) به طول 110 متر با ترجمه در 6رنگ، زیارت عاشورا در ابعاد 50 در 16هزار سانتیمتر با ترجمه، کتابت دعاهای ماه رمضان در ابعاد 70 در 15 هزار سانتیمتر و دعای مبارک رجب از جمله اقدامات من می باشند. این آثار را نیز به موزه امام حسین(ع) در کربلای معلی اهدا کرده ام.


نام شما در سال 2015 به عنوان خالق خوشنویسی با ناخن در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد، در این خصوص توضیح دهید.
من همیشه به دنبال انجام کار جدید و خلاصه بودم و به کار یکنواخت، علاقه ای نداشتم این بود که همیشه تفکرم در اطراف ابداع می چرخید. یک روز تصمیم گرفتم با ناخن شروع به خوشنویسی کنم و دیدم می شود از این روش هم بهره گرفت. این شد که از سال 91 خوشنویسی با ناخن دست را آغاز کردم و تاکنون بیش از 30 اثر خلق کرده‌ام. ۴ اثر منحصر به فرد و که شامل قرآن کریم، دیوان حافظ، مناجات نامه امام علی(ع) و حدیث سلسلة ..الذهب امام رضا(ع) است و همگی آنها را با خط ثلث و ترجمه نستعلیق در ۶ رنگ نوشته‌ام. در سال 1394 نیز برای ثبت این ابداع و حفظ حقوق معنوی آن اقدام شد و، این ابداع پس از تایید، در صحفه 111کتاب رکوردهای گینس 2015 به عنوان اولین خالق خوشنویسی با ناخن در جهان معرفی شدم.

شما در گینس رکورد دومی هم دارید در این باره توضیحی بفرماِئید؟
پس از ثبت این رکورد خوشنویسی باخن به نام یک ایرانی، خیلی خوشحال شدم و تصمیم گرفتم این کار را به شکل دیگری ادامه بدهم. این بار سراغ ابداع خوشنویسی با استخوان قلم بوقلمون رفتم. با تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم کسی در دنیا چنین اثری را خلق نکرده است. در مرحله اول با تهیه استخوان‌هایی که نیاز داشتم قلم‌های خوشنویسی و همه لوازم خوشنویسی را از جنس استخوان طراحی و ساختم؛ به جای کاغذ گلاسه از استخوان کتف شتر استفاده کردم و با قلم استخوانی روی تابلویی از جنس استخوان خوشنویسی کردم. پس از خوشنویسی چند تابلو،آثار را برای ثبت در کتاب رکوردهای جهانی ارسال کردم و نام من به‌عنوان نخستین خالق خوشنویسی با استخوان در جهان در صفحه ۱۳۷ کتاب رکوردهای جهانی گینس ۲۰۱۷ ثبت شد.

پیشکسوت حمیدرضا ابراهیمی

دوران بازنشستگی را چگونه می گذرانید؟
کل فعالیت روزانه من به خوشنویسی و ایجاد تنوع در این حوزه می گذرد و شبانه روزم را در همین مسیر ادامه می دهم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها