۲۴۸۲
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
تعداد بازدید: ۵۳۱
افزایش بی رویه سی. تی. اسکن ریه در همه گیری کرونا/
متخصص بیماری های عفونی بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر (عج) ناجا با اشاره به آسیب هایی که سی. تی اسکن های بی مورد برای سلامت افراد در پی دارد، گفت: درصد بالایی از سی. تی اسکن هایی که در همه گیری کرونا انجام می شود بیهوده و غیرضروری است.
دکتر عبداله کاوه گفت: علائم ابتلا به ویروس کرونا در جهش های جدید تفاوت چندانی ندارد و ماهیت ویروس تغییر نکرده است تنها در نتیجه افزایش خاصیت سرایت پذیری ویروس، افراد بیشتری در معرض ابتلا قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هنوز 80 تا 90 درصد افراد، بیماری کرونا را با علائم خفیف یا بدون علامت تجربه می کنند با این حال مشاهده می شود که افراد دارای بیماری های زمینه ای مثل فشارخون، دیابت و ضعف سیستم ایمنی، علائم شدیدتری از بیماری را تجربه می کنند به ویژه در جهش های اخیر درگیری های ریوی در این افراد منجر به نارسایی های تنفسی و مرگ شده است.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: میزان و زمان بروز علائم درگیری ریوی وابسته به سیستم ایمنی افراد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ در برخی افراد علائم ریوی اعم از احساس سنگینی در قفسه سینه، تنگی نفس و افت اکسیژن خون از روز سوم ابتلا و در برخی دیگر در هفته دوم بیماری ظاهر می شود.

وی تشخیص و اقدامات درمانی به موقع در درگیری های ریوی را مهم و حیاتی عنوان و خاطرنشان کرد: بیماران در صورت داشتن علائم تنگی نفس و افت اکسیژن خون حتما در اولین فرصت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون عمومی برای کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: بیمارانی که قبلا هم به کرونا مبتلا شده اند پس از بهبودی کامل می توانند واکسن دریافت کنند و افراد دارای آلرژی و بیماری های زمینه ای نیز محدودیتی برای دریافت واکسن ندارند تنها توصیه می شود قبل از تزریق واکسن، مرکز بهداشتی محل مراجعه را از بیماری یا حساسیت خود مطلع کنند و حداقل 15 دقیقه بعد از تزریق همان جا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت های لازم قرار گیرند.

وی با اشاره به افزایش بی رویه سی.تی.اسکن ریه در همه گیری کرونا و آسیب های ناشی از سی. تی. اسکن های بی مورد برای سلامت افراد تصریح کرد: 40 تا 50 درصد از اقداماتی که برای بیماران کرونایی انجام می شود غیرضروری و درصد بالایی از سی. تی اسکن های ریه بیهوده است.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی، استرس ناشی از ابتلا به کرونا را عامل درخواست های مصرانه بیماران برای انجام تست های تشخیصی عنوان و از بیماران خواست تحت هر شرایطی در صورت بستری یا قرنطینه خانگی، آرامش خود را حفظ کنند و اطمینان داشته باشند که کنترل استرس و غلبه بر ترس تا حد چشمگیری در بهبود روند درمان بیماری آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر کاوه همچنین توصیه کرد: بیمارانی که دوره قرنطینه خانگی را پشت سر می گذارند چنانچه دو هفته از استراحت آن‌ها گذشته و در دو یا سه روز آخر، علائم بیماری در آن‌ها بهبود یافته است نیازی به تکرار آزمایش P.C.R ندارند.

 وی در خصوص موارد کاربرد تست های آنتی بادی در تشخیص کرونا متذکر شد: تست های آنتی بادی برای تشخیص این که آیا شما در گذشته به کرونا مبتلا شده اید یا خیر  مورد استفاده قرار می گیرند و برای اطمینان از اینکه شما در حال حاضر به کرونا مبتلا هستید یا خیر، معتبر نیستند.

 متخصص بیماری های عفونی بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر(عج) با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری و مراجعان سرپایی در موج چهارم کرونا طی دو هفته اخیر روبه کاهش بوده است، بیان کرد: بی تردید همکاری مردم، رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون به کنترل بیماری کمک می کند اما توصیه می شود مردم عزیز تا رسیدن به ایمنی جمعی که لازمه آن واکسیناسیون حداقل 70 درصد از افراد جامعه است همچنان با جدیت دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها
نشریات
+ آرشیو