۹۲
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
تعداد بازدید: ۱۵۹۹
سرهنگ بازنشسته علی نیرپور از اعضا بازنشسته ساکن استان آذربایجان غربی هستند. ایشان بعد از بازنشستگی، به لحاظ علاقه، استعداد و تحصیلاتی که داشتند در عرصه تحقیق و پژوهش فعالیت کرده و نتیجه زحمات خود را در ۲ کتاب منتشر کرده اند. کانون بازنشستگان استان آذربایجان غربی مصاحبه‌ای با وی انجان داده اند که خلاصه‌ای از آ به نظر خوانندگان محترم می‌رسد

سرهنگ بازنشسته علی نیرپور

 

لطفا معرفی خودتان معرفی بفرمایید.
   با عرض سلام و ادب خدمت خوانندگان محترم، ابتدا از مسئولین و دست اندرکاران کانون تشکر می‌کنم و از خداوند متعال آرزوی موفقیت روزافزون بر همه عزیزان مسئلت دارم. بنده سرهنگ  بازنشسته علی نّیرپور  متولد ۱۳۴۴ شهرستان سلماس هستم. در سال ۱۳۶۱ به استخدام ژاندارمری سابق در آمدم و در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شدم.   در طول خدمت علیرغم سختی‌های خدمت،   بلحاظ علاقه‌ای که به تحصیل داشتم، تا مقطع کارشناسی را در ضمن خدمت مقدس اخذ کردم و در ادامه علاقه خود،   بعد از بازنشستگی موفق به تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی شدم.

چه شدکه به فکر انتشار کتاب افتادید؟
با توجه به اینکه موضوع دیه جز تحقیقات و پایان نامه بنده بود و به نظر می‌رسید که تحقیق و پژوهش در خصوص موضوع دیه آن هم به روش تطبیقی کمتر پرداخته شده است (کتب فقهی و حقوقی متعددی  در مورد دیه از جانب صاحب نظران محترم تدوین گردیده، ولی بنظر حقیر به موضوع دیه  از این منظر یا توجه نشده و یا کمتر پرداخته شده است) لذا احساس نیاز نمودم تا برای دانشجویان و طالبان علم، منابع قابل دسترسی و آسان تدوین و ارائه نمایم لذا بنظرم رسید، موضوع را از دیدگاه فقه و حقوق در قالب دو جلد کتاب با عنوان، تحلیل تطبیقی دیه  از منظرحقوقی با فقه امامیّه و قواعد عمومی آن و کتاب دیگری تحت عنوان،   بررسی تطبیقی مقادیر دیه از دیدگاه فقه امامیّه با قانون مجازات اسلامی جدید، را بررسی و سپس منتشر کنم.

-مختصری از ویژگی‌های کتاب هایتان بفرمایید:

درهردو کتاب به اقوال مشهور فق‌های شیعه به ویژه به آراء بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیة الله العظمی امام خمینی (ره) (که قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران غالبا برگرفته از آرای ایشان می‌باشد)، وحضرت آیة الله العظمی خویی رجوع شده است؛ و غالبا قانون مجازات اسلامی جدید برگرفته از آرای مشهور فق‌های امامیه می‌باشد، تاکید گردیده   است.

در پایان هر مبحث نظرات هر دو منبع (شرع و قانون) را با هم تطبیق و اختلافات واشتراکات نظریات بیان شده است.

هرچند قوانین موضوعه جزایی برگرفته از احکام شرع و نظریات فق‌ها ست لکن بعضا اختلافاتی در دیدگاه قانون با فقه مشاهده می‌شود لذا مؤلف در پایان هردو کتاب، ضمن بیان نتیجه تحقیق و بررسی، به علل بروز این اختلافت تصریح نموده است. بنظرم می‌رسد که مطالعه‌ی این کتاب‌ها می‌تواند پویندگان علم و دانش و دانشجویان را از نوعی سر در گمی مابین احکام شرعی و قانونی برهاند. همچنین  از ویژگی‌های دیگر این دو کتاب این است که، موارد اختلاف و اشتراک نظر فق‌های امامیه و قانون مجازات اسلامی جدید در تطبیق احکام مقادیر دیه‌ی نفس و دیه‌ی اعضاءمشخص شده است. مقادیر دیه­ی نفس و اعضاء، در فقه و قانون بطور دقیق معین و مستند مطرح، سپس تطبیق داده شده اند. برای اعضائی که نوعی منفعت یا جمال مقصود، در انسان محسوب می‌شوند دیه­ی معیّن ومستقلّی مقرّر وبه صورت تطبیقی تبیین گردیده است.   قبل از هر موضوع ابتدا تعریفی توسط مؤلف ارائه سپس نظرات فقهی و قانونی مستندا بیان گردیده است.   مطالعه‌ی این کتاب به پویندگان علم و دانش و دانشجویان عزیز این امکان را فراهم کند که به جای مراجعه به کتب متعدد که اولا وقت گیر بوده و بعضا هم ممکن نیست و ثانیا تعدادی از کتب در دسترس نیستند، نیاز‌های خود را مرتفع کنند.

-مطلب پایانی خود را بفرمایید با خوانندگان دارید؟

در ابتدا از خانواده خودم که همیشه در خصوص تحصیل، تدریس و تحقیق، مشوق و یاور من بوده اند، تقدیر و تشکر می‌نمایم و به بازنشستگان و خانواد‌ها پیشنهاد می‌کنم، که همواره برای رسیدن به علاقه و ذوق خود تلاش و جدیت کنند.

 امید دارم که این دو کتاب  برای پویندگان راه علم و معرفت مفید به فایده باشد و از محققان و مطالعه کنندگان گرامی تقاضا دارم که نواقص موجود را به دیده اغماض نگریسته و در جهت رفع آن در اثرات بعدی راهنمائیم نمایند. ضمنا شماره تماس اینجانب ۰۹۱۴۳۸۸۹۰۴۰ می‌باشد و آماده دریافت نظرات عالی می‌باشم.


کانون بازنشستگان ناجا برای این بازنشسته گرانقدر آرزوی سلامتی و موفقیت می‌نماید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها