۸۸۳
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: ۸۹۲
گفت و گو با معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی:
معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی از مهم ترین بخشهای کانون بازنشستگان ناجاست که وظیفه ارائه خدمات اداری، رفاهی، معیشتی و ارائه راهکارهای پربازده و راهبردی در مسیر توانمدسازی بازنشستگان و فرزندان آنها را بر عهده دارد. به منظور آشنایی شما بازنشستگان گرانقدر با مجموعه فعالیت های این معاونت، گفت و گویی با سرهنگ سید محمود تقی زاده معاون توانمندسازی و خدمات رفاهی کانون انجام دادیم، که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

در ابتدا بفرمایید معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

با عرض سلام و احترام محضر بازنشستگان معزز، مستمری‌بگیران محترم و وظیفه‌بگیران عزیز به آگاهی این بزرگواران می‌رسانم که معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی دارای سه مدیریت شامل توانمندسازی، کارآفرینی و امور تعاونی‌ها، مدیریت خدمات رفاهی و حمایتی و مدیریت خدمات اداری است. مدیریت توانمندسازی، کارآفرینی و امور تعاونی‌ها امور مربوط به وام، مهارت افزایی، اشتغال و ... را پیگیری می‌نماید. مدیریت خدمات حمایتی و رفاهی کلیه خدمات مرتبط با امور رفاهی، مسکن، معیشت و درمان اعضا را عهده‌دار است. مدیریت خدمات اداری نیز مسئول پیگیری کلیه مطالبات قانونی و استحقاقی جامعه مخاطب و امور مرتبط با آن می‌باشد.

 

یکی از مهمترین خواسته های بازنشستگان از کانون، توجه به حوزه معیشت و ارائه راهکارهای مناسب به منظور رفع دغدغه آنها در این حوزه است در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

اقدامات و فعالیت‌های معاونت توانمندسازی و خدمات رفاهی بر اساس مفاد اساسنامه، مصوبات هیات مدیره محترم کانون و سردار ریاست محترم کانون و ابلاغیه‌های سازمان بازنشستگان نیروهای مسلح به‌صورت سالانه برنامه‌ریزی و در طول سال با همکاری کانون‌های بازنشستگان استان‌ها و دفاتر نمایندگی آن‌ها در سراسر کشور اجرا می‌گردد و همان‌طور که عزیزان آگاهی دارند تقریباً همه برنامه‌های سال 99 تحت تأثیر بیماری منحوس کرونا قرار گرفت و بنا بر تصویب هیات مدیره محترم کانون و ابلاغ سردار ریاست محترم کانون تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد گردید که سه برنامه عمده با افزایش اعتبار و تغییر عنوان شامل حمایت مالی بلاعوض از معسرین خاص (جامعه مخاطب) به میزان 30 میلیارد ریال، پرداخت وام خوداشتغالی و کارآفرینی به مبلغ 100.000.000.000 ریال و پرداخت وام ضروری به مبلغ 100.000.000.000ریال طراحی گردید که برابر دستورالعمل‌های ابلاغی بخشی از آن اجراشده و مابقی درخواست‌ها در دست بررسی و اقدام می‌باشد.در ضمن جهت افرادی که برای انجام امور مختلف به تهران سفر می‌کنند یا برای بازگشت و یا اسکان در مضیقه مالی قرار می‌گیرند، مساعدت‌های بلاعوض صورت می‌گیرد. همچنین با پیگیری صورت گرفته از سابا، تعداد 540 سهمیه فوق العاده وام قرض‌الحسنه 100 میلیون ريالی اخذ و با تنظیم جدول سهمیه به استان‌های سراسر کشور ابلاغ و پس از دریافت اسامی به سابا ارسال شد.

 

اشتغال زایی و کارآفرینی از جمله نیازهایی است که به عنوان یک دغدغه همواره در خانواده ها مطرح بوده است و کانون به عنوان یک اولویت مدنظر داشته و دارد. اگر ممکن است اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته را بیان نمایید؟

یکی از نکات اصلی و مهم ایجاد اشتغال و تولید مناسب و ثابت ثروت برای جامعه مخاطب (اعم از اعضای وابسته، مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران و فرزندان آنان) می‌باشد که نداشتن مهارت کافی و تخصص لازم این‌گونه افراد را دچار مشکل می‌نماید و حتی در صورت کمک نقدی امکان اشتغال برای این افراد وجود ندارد که با توجه به همه این دلایل یکی از برنامه‌های این معاونت انعقاد تفاهم‌نامه با مراجع ذی‌ربط ازجمله سازمان آموزش فنی حرفه‌ای، مجموعه‌های آموزشی مرتبط و ... است تا از این طریق ضمن ارائه آموزش و مهارت افزایی و اعطا مدارک و گواهینامه‌های معتبر امکان جذب بالاتری برای متقاضیان شغل در جامعه مخاطب کانون به وجود آید.

 

وام خوداشتغالی و کارآفرینی از طرح های جدید و ارزشمند کانون است که از مهرماه 99 آغاز و با استقبال چشم گیری روبرو بود. در این حوزه تا کنون چه خدماتی ارائه شده است؟

یکی از برنامه‌های اثرگذار کانون در سال جاری تأمین منابع مالی و اعطا وام خوداشتغالی و کارآفرینی بدون کارمزد و سود از محل حق عضویت پیشکسوتان عزیز می‌باشد که پس از تهیه و ابلاغ دستورالعمل آن‌که شامل اعضای وابسته، مستمری‌بگیران، وظیفه‌بگیران و فرزندان آنان هست، شروع گردید و تابه‌حال 4 کمیسیون برگزار و با پرداخت 19 میلیارد و 420 میلیون ریال تعداد  218 فرصت شغلی ایجادشده است، که امیدواریم ان‌شاءالله با همکاری مستمر کانون‌های استانی تا پایان سال نسبت به جذب کامل اعتبارات تخصیصی اقدام گردد، البته نکته مهم نظارت دقیق بر عملکرد وام‌گیرندگان بر اساس طرح اجرایی و نوع درخواست‌ها می‌باشد تا هدف اصلی پرداخت وام که ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌باشد، محقق گردد.

 

 برنامه‌های شما در راستای حمایت از معسرین و بیماران صعب‌العلاج چیست؟

یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت حمایت از عزیزانی است که براثر حوادث غیرمترقبه یا وجود بیماری‌های صعب‌العلاج خود یا اعضای محترم خانواده (اعضای درجه‌یک تحت تکفل) دچار مشکلات مالی و ... شده‌اند و همچنین و مصادیق دیگری که صراحتاً در دستورالعمل ابلاغی به آن‌ها اشاره‌شده است، که با مراجعه یا ارسال گزارش به روش‌های مختلف (با توجه به بیماری کرونا) برای کانون محل سکونت، پرونده تشکیل و پس از بررسی‌های کارشناسی و ملاحظه سوابق مربوط به میزان مساعدت فرماندهی انتظامی استان، سازمان بازنشستگی استان، خیریه امام حسن مجتبی (ع) و سایر موارد با احصاء دقیق موارد، مساعدت لازم از محل برنامه‌های حمایتی صورت خواهد گرفت.

 

همزمان با شیوع کرونا، کانون تمرکز خاصی بر حفظ بازنشستگان در برابر این بیماری داشتند، بفرمایید چه خدمات و اقدامات پیشگیرانه ای داشته اید؟

با عنایت به اقدامات فراگیر بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در کشور ماسک برای بازنشستگان بالای 60 سال تهیه و در حال توزیع می‌باشد.

1) تهیه و توزیع بسته‌های 20 عددی ماسک برای بازنشستگان بالای 60 سال

2) تصویب و ابلاغ از سوی جانشین محترم معاون هماهنگ کننده ناجا به معاونت آماد و پشتیبانی ناجا برای تأمین بسته‌های بهداشتی که شامل 20 عدد ماسک و...

3) تهیه و توزیع کارت هدیه و هدایای مؤمنانه (بسته های ارزاق) به بیماران کرونایی با مساعدت فرماندهان انتظامی بعضی از استان‌ها

 

ضمن تشکر از زمانی که به ما اختصاص دادید اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

در خاتمه ضمن تشکر از آحاد جامعه مخاطب که با ارائه پیشنهادها، نظرات و انتقادات ما را در هرچه بهتر انجام دادن امور محوله یاری می‌نمایند امیدواریم روزبه‌روز در پیگیری و احقاق حقوق و ارائه خدمات موردنیاز جامعه مخاطب قدم‌های مؤثرتر و بلندتری را برداریم و هرچند ناچیز، خدماتی به عزیزان بازنشسته سبزپوش و خانواده‌های معزز و محترم آنان ارائه نماییم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها
نشریات
+ آرشیو