۴۷
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
تعداد بازدید: ۲۱۷۷
بازنشسته محمدعلی نوروزی از بازنشستگان استان فارس است که از نوجوانی به شعر و شاعری علاقمند بوده و از همان زمان اقدام به مطالعه و جمع آوری غزلیات و مثنویات کرده است. هر چند که در زمان خدمت طبع شعر خود را به نمایش گذاشته است ولی عملاً بعد از بازنشستگی مبادرت به جمع¬بندی و انتشار چند کتاب شعر در زمینه¬های مختلف کرده است. بر آن شدیم تا چند جمله از زبان خودشان برای خوانندگان ماهنامه آئینه در خصوص فعالیت¬های خود توضیح دهند.

بازنشسته محمدعلی نوروزی  بازنشسته محمدعلی نوروزی بازنشسته محمدعلی نوروزی

 

لطفاً خودتان را برای خوانندگان ماهنامه معرفی کنید:

به نام خداوند جان آفرین                   حکیم سخن در زبان آفرین

اینجانب محمدعلی نوروزی قالینی متولد 1339 هستم. همان طور که در اول همه­ی کتاب­هایم نوشته­ام خود را شاعر ندانسته، بلکه از دوستداران گلشن شعر و ادبیات فارسی هستم که گاهی شعری از هجران و سوز دل سروده­ام. اگر در دل بعضی­ها خود را جانموده­ام فقط به خاطر این است که گویند: سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

من در سال 1360 با مدرک ششم، استخدام شهربانی سابق شدم. در اواخر خدمتم مدرک دیپلم ادبیات گرفتم و با درجه ستوان سومی در تاریخ 16/09/85 بازنشسته شدم. متولد شهر آبادان هستم ولی مرحوم پدرم از اهالی شهرستان جهرم بخش خفر روستای قالینی بود که در سال 1345 به همراه خانواده به زادگاه پدری هجرت نمودیم و حدود 35 سال است که ساکن شیراز هستم..

 

چطور شد که به نویسندگی و شاعری علاقه­مند شدید؟

در زمان نوجوانی با توجه به علاقه فراوانی که به شعر و ادبیات فارسی داشتم مطالعاتی در زمینه غزلیات و مثنویات انجام دادم. در آن زمان به جهت شوق شعر و شاعری دفتر خاطراتی داشتم که بعضی از شعرها را جمع­آوری می­کردم تا کم کم خود شروع کردم به شعر گفتن، بعضی از مواقع در مراسم­ها شعرخوانی شرکت می­کردم و علاقه بسیاری در این زمینه در من وجود داشت. در زمان خدمتم، هر چند مایل نبودم، ولی همکاران در محل کار مرا به اسم شاعر صدا می­کردند.

 

آیا تا کنون کتاب منتشر کرده ­اید؟

بنده سعی می­کنم بیشتر غزل و مثنوی و شعرهای محلی بنویسم. ولی از سال 1388 تا 1397 هشت جلد کتاب چاپ کرده­ام که بعضی از آن­ها به چاپ سوم و چهارم هم رسیده است. نام این کتاب­ها، برگ سبز – گنج پنهان – یار دبستان – اشک مهتاب – سنگ صبور – برگ ریزان و باران است و کتاب دیگری نیز در دست انتشار دارم که انشاءالله و به لطف پروردگار بزودی منتشر خواهد شد.

اما مطلبی که باید بگویم این است که مشکلات مالی جهت نشر کتاب با درآمد ناچیزم همیشه با من بوده و هست چون قیمت کاغذ بالاست، هر چقدر قیمت کاغذ و مقوا گران­تر باشد، هزینه و نشر آن بیشتر می­شود. همه­ی کتاب­های من چاپ انتشارات تخت جمشید شیراز می­باشد و ناگفته نماند، استاد محترم جناب آقای محمدی مدیر انتشارات تخت جمشید که خودشان نیز از اساتید دانشگاه می­باشند در مورد چاپ کتاب­هایم با من همکاری کرده و کمک­های زیادی نموده­اند.

 

چه توصیه­ ای برای بازنشستگان در سراسر کشور دارید؟

به همه بازنشستگان سراسر کشور و مخصوصاً کارکنان کانون بازنشستگان محترم تهران و شیراز سلام و عرض ادب دارم و توصیه و سفارش اینجانب این است که همیشه مطالعه و ورزش را فراموش نکنند، چون مطالعه علاوه بر بالا بردن معلومات در سلامتی روح و ورزش هم باعث سلامتی جسم خواهد شد.

سخن آخر اینکه بنده دارای همسر و دو فرزند پسر بودم، پسر بزرگم در سال 1390 به علت تصادف دچار ضربه مغزی شد که بیش از هفت سال زندگی نباتی در حال «کما» می­باشد. پسر دوم هم که 30 سال داشت به علت خونریزی داخلی، پدر پیرش را برای همیشه تنها گذاشت و فراق تا قیامت کشیده شد و به سوی دیار ابدی شتافت. از همه­ ی عزیزان تقاضای «صلوات بر محمّد (ص) و آل محمّد» جهت شادی روح زنده یاد «ایمان» عزیزم و شفای عاجل «پیمان» عزیزم دارم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها