۳۸۲
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: ۱۱۴۰
گفت و گو با سرهنگ جلال دبیر مجمع کانون بازنشستگان ناجا:
آخرین ماههای فعالیت سومین دوره نمایندگان مجمع کانون بازنشستگان ناجا و نزدیک شدن به انتخابات دور چهارم باعث شد تا به منظور اطلاع پیشکسوتان گرانقدر با وظایف، برنامه ها و اقدامات نمایندگان مجمع، گفت و گویی با سرهنگ جلال دبیر مجمع کانون بازنشستگان ناجا انجام دهیم:

همانگونه که اطلاع دارید برگزاری انتخابات چهارمین دوره نمایندگان مجمع کانون بازنشستگان ناجا در سال جاری در دست اقدام است. لطفاً با توجه به اساسنامه و دستورالعمل های موجود فلسفۀ برگزاری انتخابات را به صورت مختصر توضیح دهید.

بر اساس اساسنامه ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، کانون بازنشستگان ناجا دارای 5 رکن اساسی است که مجمع نمایندگان بازنشستگان یکی از مراجع اصلی تصمیم گیری برای بررسی و تصویب راهبردها و سیاست ها، برنامه و بودجه سالیانه و تصویب ترازنامه و صورتهای مالی سالیانه کانون است. علاوه بر موارد فوق تایید نصب و عزل رئیس کانون و تعیین نمایندگان مجمع در هیأت مدیره کانون و انتخاب بازرس قانونی و همچنین تصویب برخی آئین نامه ها و دستورالعمل ها را بر عهده دارد. لذا با در نظر گرفتن اینکه مجمع به عنوان بالاترین مقام تصمیم گیری شناخته می شود، حضور افراد واجد شرایط، کارآمد و آگاه از مسائل و مشکلات قاطبۀ اعضای وابستۀ ناجا میتواند در تصمیم گیری صحیح برای کانون مؤثر و کارساز باشد.

 

نمایندگان انتخاب شده در مجمع برای چند سال این نمایندگی را برعهده دارند و علاوه بر شرکت در جلسات مجمع، نقش و وظائف آنان در کانون چیست؟

شرح وظائف نمایندگان مجمع در 17 بند در اولین دورۀ مجمع به تصویب رسیده است. اهم وظائف نماینده در دورۀ 3 سالۀ نمایندگی تعامل مؤثر، مفید و سازنده با اعضای کانون در حوزۀ انتخابیه و احصاء نیازها و مشکلات و پیشنهادها به کانون- حضور فعالانه در نشستها و برنامه های عمومی بازنشستگان- شناسائی فرصتهای اجتماعی و اقتصادی در جهت بهبود معیشت بازنشستگان و انعکاس آن به کانون استان- تهیه گزارش از چالشهای حوزۀ بازنشستگان و مستمری بگیران استان-همکاری و تعامل با رئیس کانون استان و مسئولین دفاتر نمایندگی در شهرستانها و... می باشد. اصولاً نمایندگان بازنشستگان مرجع رسیدگی به مشکلات جامعه هدف در حوزۀ انتخابیه و پیگیری این مشکلات از مراجع مختلف استانی و کانون بازنشستگان ناجا می باشد و در جلساتی که بنحوی در ارتباط با منافع اجتماعی و اقتصادی بازنشستگان باشد حضور یافته و به دفاع مشروع و قانونی از خواسته های بازنشستگان می پردازد.

 

شرایط عمومی برای داوطلبین نمایندگی در استانها چیست و مرجع رسیدگی به شرایط کیست؟

  داوطلبین شرکت برای انتخابات بر اساس دستورالعمل «نحوۀ معرفی داوطلبین عضویت در مجمع کانون  بازنشستگان ناجا و برگزاری انتخابات» باید علاوه بر اعتقاد و التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه و داشتن توانمندی جسمی و روحی لازم برای ایفای وظائف نمایندگی و عدم سوء پیشینه کیفری و همچنین عدم بازنشستگی ناشی از حکم معافیت از خدمت باید شرایط عمومی دیگری از قبیل: عضویت در کانون- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کاردانی( کلاسیک یا نظامی)- داشتن حداقل درجۀ سرهنگ دومی یا رتبۀ 15 و دارا بودن سابقۀ خدمت در جایگاه 17 به بالا ( در زمان اشتغال)- ساکن بودن در استان حوزۀ انتخابیه- داشتن حداکثر سن 72 سال تا زمان برگزاری انتخابات و احراز صلاحیت از سوی حفاناجا را داشتند،باشند. برای تشخیص صلاحیت احراز شرایط داوطلبین طبق دستورالعمل فوق کمیته های اجرائی و بازرسی و نظارت در هر یک از استانها با حضور اعضای پیش بینی شده در دستورالعمل تشکیل خواهد شد و پس از بررسی شرایط داوطلبین، اسامی افراد واجد شرایط و صلاحیت را به هیئت های اجرائی و بازرسی و نظارت کانون بازنشستگان در مرکز ارسال می کنند.

 

انتخابات سالجاری در کدام مقطع زمانی برگزار می گردد و به تعبیری زمانبندی برگزاری انتخابات چگونه است؟

معمولاً با توجه به اینکه انتخابات در نیمۀ دوم دی ماه سالجاری برگزار میگردد، برای ایجاد تمهیدات برگزاری انتخابات و ثبت نام داوطلبین و رسیدگی به شرایط آنها از مرداد ماه سالجاری اقدامات اولیه برای اجرای این برنامه شروع شده و اعضای کمیته های اجرائی و بازرسی و نظارت استانی و هیئت های مرکزی اجرای انتخابات و بازرسی و نظارت بر انتخابات در حال تعیین و شکل گیری است. زمانبندی برگزاری انتخابات نیز بر اساس دستورالعمل «نحوۀ معرفی داوطلبین عضویت در مجمع کانون  بازنشستگان ناجا و برگزاری انتخابات» به تفکیک به شرح زیر می باشد:

الف) زمان ثبت نام داوطلبین نمایندگی از اوّل تا پایان آبانماه می باشد.

ب) کمیته های انتخابات و بازرسی و نظارت بر انتخابات استان موظفند تا پایان آذر ماه اسامی افراد واجد شرایط را به هیئت های مرکزی ارسال نمایند.

ج) اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان نهائی و ابلاغ به داوطلبین و آغاز تبلیغات انتخاباتی از سوی نامزدها از 15 روز قبل از تاریخ اخذ آرائ خواهد بود.

د) برگزاری انتخابات( اخذ آراء) در فاصلۀ 15 تا پایان دی ماه پیش بینی شده است.

ه) بررسی نتایج آراء و اعلام فهرست منتخبین- بررسی و شکایات و اعتراضات تا بیستم بهمن ماه خواهد بود و نتیجه قطعی انتخابات و صدور حکم نمایندگان منتخب تا پایان بهمن ماه سالجاری است.

لازم بتوضیح است که بدلیل استفاده از سامانۀ پیام تلفنی در این دورۀ انتخابات نتایج آراء حداکثر ظرف 24 ساعت پس از برگزاری انتخابات استخراج خواهد گردید.

 

آیا برگزاری انتخابات با در نظر گرفتن شرایط جامعه و شیوع بیماری کرونابه صورت حضوری خواهد بود یا روش دیگری برای انتخابات پیش بینی شده است؟

با عنایت به اینکه در دستورالعمل «نحوۀ معرفی داوطلبین عضویت در مجمع کانون  بازنشستگان ناجا و برگزاری انتخابات» شیوۀ رأی گیری یکی از سه روش (1- جمع آوری آراء از طریق ارسال پستی 2- اخذ آراء به صورت حضوری با تعبیه صندوق 3- اخذ الکترونیک آراء از طریق پایگاه اطلاع رسانی کانون و سامانۀ پیام تلفنی) پیش بینی گردیده لیکن قبل از شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه و ایجاد محدودیت در مراسم جمعی و گروهی، بدلیل تجربۀ دورۀ سوم انتخابات کانون و مشارکت بیش از 80 درصد رآی دهندگان توسط پیامک تلفنی و همچنین استفاده از سامانۀ برگزاری انتخابات الکترونیکی کانون بازنشستگان ناجا در انتخابات کانون بازنشستگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کسب نتیجه مثبت و رضایت مسئولین کانون یاد شده، هیأت مدیره کانون در یکی از جلسات خود روش برگزاری دورۀ چهارم انتخابات را روش الکترونیکی تشخیص داد. بدیهی است پس از شیوع بیماری کرونا و لزوم اجتناب از تجمعات عمومی و حضور در محل صندوق آراء، دورۀ جدید انتخابات به صورت پیامکی برگزار خواهد شد. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها
نشریات
+ آرشیو