۳۱۵
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تعداد بازدید: ۶۵۵۸۵
به استناد بند«ي» ماده(44) قانون برنامه پنجم توسعه و بند«و» ماده(1) قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و به منظور وحدت رويه در خدمت‏ رساني به رزمندگان دفاع مقدس،«سند راهبردي خدمت‏ رساني به رزمندگان» در کميسيون امور اجتماعي دولت با حضور و مشارکت دستگاه هاي اجرايي ذي‏ربط بررسي و در تاريخ 14/04/1394 توسط هيئت وزيران به تصويب رسيد و در تاریخ 23/04/1394 به تمامی دستگاه ها برای اجرا ابلاغ گردیده است.

براین اساس، مقرر شد به منظور تکریم و تجلیل عینی از یادگاران دفاع مقدس و ثبت هویت ارزشی رزمندگان جبهه های حق علیه باطل «کارت ایثار رزمندگان» به عنوان یک سند ملی بر اساس سیاست شماره (1) سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان به کلیه کسانی که برابر ضوابط سند، رزمنده شناخته می شوند، اعطا کرد.

در این خصوص گفت و گویی با جناب سرهنگ یونس عبدی رئیس مرکز امور ایثارگران ناجا انجام دادیم که نظر شما را بدان جلب می کنیم:

 

 ابتدا بفرمایید بر طبق این قانون چه کسانی مشمول دریافت کارت ایثار رزمندگان هستند؟

بدواً گرامی می داریم چهلمین سالگرد دفاع مقدس را و یاد می کنم از جانفشانی و ایثارگری تمامی رزمندگانی که در عرصه دفاع جانانه و ماندگار از میهن اسلامی و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت یا جانبازی نایل گشتند. حماسه حضور خالصانه رزمندگان و مجاهدان فی سبیل الله در صحنه های نبرد با دشمن و استکبار جهانی، برگ زرینی از صفحات طلائی افتخارات رزمندگان است.

یکی از اقدامات مهمی که به نوعی مغفول مانده بود توجه به روحیه جهادی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می باشد که در این راستا با پیگیری  هایی که توسط ارگان ها، سازمان ها و نهاد های ارزشی از جمله ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت تصویب « سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان» می باشد.

همانگونه که آگاهی دارید ایثارگران دفاع مقدس به چهار دسته تقسیم می شوند: شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان. در طول چهار دهه سپری شده از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران کسانی که در عرصه دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت، جانبازی و یا آزادگی نایل شدند شناسایی و ضمن ارج نهادن به اقدام ارزشی آنان و خانواده هایشان تحت پوشش معنوی و مادی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت. اما گروه چهارم تا حدودی فراموش شدند و خدمات ارزنده ای که در جبهه های نبرد حق علیه باطل داشته اند نادیده گرفته شده و نیاز بود در مسیر تجلیل و تکریم از خدمات این عزیزان اقدامی موثر صورت گیرد که خوشبختانه با تصویب «سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان» بستر حمایت از این عزیزان فراهم گردیده است. بر همین اساس برای تجلیل و تکریم عینی از یادگاران دفاع مقدس و ضرورت ثبت هویت ارزشی رزمندگان جبهه های حق علیه باطل «کارت ایثار رزمندگان» بر اساس سیاست شماره (1) سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان، به عنوان یک «سند ملی ایثار» برای اعطا به رزمندگان دلاور همیشه سرافراز جمهوری اسلامی ایران مورد تصویب قرار گرفته است. در این خصوص جلسات متعددی در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد و دستورالعمل اجرایی آن در ابتدای سال جاری به نیروهای مسلح ابلاغ گردید و پیش بینی می گردد بیش از 5 میلیون نفر واجدین شرایط در سراسر کشور وجود دارد که می بایست کارت ایثار رزمندگی برای آنان صادر شود.

مشمولین این طرح افرادی هستند که از 31 شهریور ماه 1359 تا 29 مردادماه 1367 در جبهه حضور داشتند و در نیروی انتظامی این افراد به سه گروه تقسیم می شوند:

گروه اول شامل رزمندگان پایور(شاغل و بازنشسته) نیروهای انتظامی(مستخدمین کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، ژاندارمری و پلیس قضایی) حاضر در مناطق جنگی یا عملیاتی و یا امنیتی، گروه دوم شامل کارکنان وظیفه(کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، ژاندارمری) و گروه سوم شامل پاسداران افتخاری، جوانمردان و نیروهای مردمی رزمنده تحت اختیار نیروهای انتظامی وقت در هشت سال دفاع مقدس که داوطلبانه در این مناطق حضور داشتند.

 

فرآیند دریافت کارت ایثارگری رزمندگان به چه نحوی است؟

پس از ابلاغ دستورالعمل صدور کارت ایثارگری در فروردین 1399، این دستورالعمل در ناجا بومی سازی و به رده های ناجا ابلاغ گردید تا افراد واجد شرایط شناسایی و با همکاری خودشان اطلاعات آنان در سامانه ایثارگری ناجا بارگذاری شود.

یکی از مشکلات ما عدم شناسایی کامل رزمندگان است به خصوص سربازان وظیفه ای که با پایان خدمت مقدس سربازی از نیروی انتظامی قطع رابطه نمودند ولی پرونده همه کارکنان پایور در یگان های ناجا موجود است و نیاز هست تا با مشاوره با آنها، و تکمیل برگه هایی که ستاد کل نیروهای مسلح الزام کرده و همچنین ارایه اسناد و مدارک مربوط به سابقه جبهه، سوابق آنان برای صدور کارت تکمیل گردد.

این سوابق پس از تکمیل به صورت الکترونیکی به دبیرخانه شورای هماهنگی امور رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح ارسال می گردد تا پس از قطعیت موضوع، نسبت به صدور کارت اقدام شود.

 

اعضای وابسته ناجا(بازنشستگان) برای دریافت کارت ایثارگری باید به کجا مراجعه نمایند؟

سربازان وظیفه واجد شرایط برای دریافت کارت خود نیاز است به آخرین یگانی که کارت پایان خدمت خود را دریافت کرده اند مراجعه کنند و اعضای وابسته ناجا که براساس برآورد به عمل آمده بیش از 42 هزار رزمنده در بازه سنی 40 تا 90 سال داریم و قرار است برای همه این عزیزان کارت ایثار طراحی شود این عزیزان که به دو بخش مسئول و غیرمسئول تقسیم می شوند براساس زمانبندی که در آینده نزدیک اعلام می گردد می بایست به معاونت نیروی انسانی فرماندهی انتظامی استان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

آیا بازنشستگان سازمان عقیدتی سیاسی و سازمان حفاظت اطلاعات نیز باید به معاونت نیروی انسانی فرماندهی انتظامی استان محل سکونت مراجعه کنند؟

براساس توافقی که با مسئولین این دو سازمان به عمل آمده با توجه به اینکه پرونده کارگزینی این عزیزان عموماً در یگان خدمتی خودشان نگهداری می شود لذا این عزیزان باید برای تکمیل پرونده به عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات فرماندهی انتظامی استان محل سکونت خود مراجعه نمایند و مسئولان مربوطه پس از دریافت اطلاعات، اسناد و مدارک مورد نیاز آنها، سوابق را عینا جهت ثبت در سامانه ایثار ناجا به معاونت نیروی انسانی فرماندهی انتظامی استان تحویل نمایند لذا توصیه بر این است بازنشستگان سازمان های عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات از مراجعه مستقیم به نیروی انسانی فرماندهی انتظامی پرهیز نمایند.

 

تکلیف اعضای وابسته ای که در عس، حفا و رده های ستادی ناجا خدمت می کردند چیست؟

چگونگی مراجعه و پیگیری کارت ایثار این عزیزان نیز مشابه توضیح داده شده در سوال قبل می باشد.

 

برای دریافت کارت ایثارگری چه مدارکی مورد نیاز است؟

برخی از اطلاعات و اسناد و مدارک رزمندگان قابل احصا از پرونده آنها می باشد ازجمله: حکم پایان ماموریت و یا تسویه حساب یگانی، اسناد و مدارک مثبت و معتبر حضور در جبهه مانند امریه‏های اعزام، ورود و خروج و .... ،گواهی مدت حضور در جبهه شامل (تاریخ دقیق، مدت حضور در جبهه به ماه و روز (به عدد و حروف)، نام مناطق جنگی، نوع منطقه از نظر جنگی، عملیاتی و... ) ولیکن لازم است عزیزان ایثارگر به هنگام مراجعه مدارک زیر را همراه و ارایه نمایند:

  • تصویر صفحات شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • 2 قطعه عکس شخصی جدید(مربوط به دو سال گذشته)
  • هرگونه اسناد و مدارکی که حضور در جبهه را تایید نماید
  • تکمیل و امضای دو 2 برگ مربوط به درخواست کارت و تایید میزان حضور در جبهه که توسط کارشناسان تحویل آنها می گردد.

 

با تشکر از زمانی که به ما اختصاص دادید اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

ضمن تشکر از فرصتی که توسط کانون بازنشستگان ناجا در اختیار اینجانب قرار گرفت نکته ای که باید در اینجا تاکید کنم این است که عزیزان ایثارگر برای دریافت کارت ایثار شتابزده عمل ننمایند چرا که محدودیت زمانی برای صدور کارت تعیین نشده و ازدحام در رده ها نیز موجب کندی کار و یا احیانا تکمیل ناقص سوابق را به دنبال خواهد داشت که منجر به نتیجه نخواهد شد فلذا تقاضا داریم براساس زمانبندی اعلامی برای تکمیل پرونده به یگان ها و رده ها مراجعه نمایند تا همکاران ما با آرامش بیشتری فرآیند تکمیل پرونده ها را به طور کامل انجام دهند. ضمن اینکه در اولویت بندی مراجعه این عزیزان، اولویت اول رزمندگانی هستند که در سنین 70 سال به بالا هستند و پیش بینی بر این است که بتوانیم حد اکثر تا یک سال آینده به حول و قوه الهی و مشارکت و همکاری همه عزیزان، واجدین شرایط را شناسایی و با تکمیل پرونده آنان، اطلاعات مورد نیاز را برای صدور کارت به دبیرخانه شورای هماهنگی امور رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح ارسال کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها