۲۵۱
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
تعداد بازدید: ۱۵۶۹
پیشکسوت بازنشسته مهرداد مرات از این دست همکاران ماست که در کنار سالها فعالیت انتظامی با ماموریتهای سخت و طاقت فرسا، هرگز مسیر ورزش را رها نکرد و پس از دوران بازنشستگی نیز در همین مسیر زندگی خود را ادامه میدهد.گفت و گویی با ایشان انجام دادیم که نظر شما را به آن جلب میکنیم:

سرهنگ بازنشسته مهرداد مرات

در ابتدا مختصری از زندگیتان بگویید؟
من مهرداد مرات متولد 1343 از استان ایلام هستم. دوران تحصیل را در استان ایلام سپری کردم و در سال 1363 پس از پذیرش از ژاندارمری، به مرکز آموزش افسری ژاندارمری اعزام شدم. پس از پایان دوره آموزش، به منطقه عملیاتی آذربایجان رفتم و پس از آن در بسیاری از استانهای کشور از جمله فارس، خوزستان، لرستان، مرکزی، تهران، همدان و... خدمت کردم. آخرین محل خدمتیام نیز فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان همدان بود و پس از آن در سال 1394 بازنشسته شدم.

شما در کنار فعالیتهای کاری، در حوزه ورزش نیز حضور داشتید، بفرمایید چه شد که تصمیم گرفتید به سمت ورزش بروید؟
مرحوم دایی من جزو مربیان مطرح استان ایلام بود و با دعوت ایشان، از حدود 12-13 سالگی علاقه مند به ورزش تکواندو شدم. با ورود به ژاندارمری نیز مسیر تکواندو را هم در کسوت ورزشکار و هم مربی ادامه داد تا امروز که همچنان در این حیطه فعال هستم. 


اینگونه که ما مطلع شدیم شما در سه حوزه حضور در مسابقات، آموزش و مسئولیت اجرایی در ورزش فعال بوده اید. اگر ممکن است در این خصوص هم مختصری صحبت کنید.
من در حوزه فعالیت تکواندو، دان شش ایران و دان چهار جهانی و مربیگری درجه دو ملی تکوان دو آی تی اف، دان پنج جودو و داوری درجه سه ملی از فدراسیون جودو، مربیگری درجه دوملی و دان چهار داوری درجه دو دفاع شخصی قوه الرمی، صادره از فدراسیون ورزشهای رزمی، مربیگری جهانی سلف دیفنس«دفاع شخصی»، مربیگری درجه سه ویژه ملی ودان سه دفاع شخصی صادره از انجمن دفاع شخصی فدراسیون جودو و مربیگری درجه سه ملی و دان سه صادره از فدراسیون تکواندو را دارم.
در طول دوران حضور در ژاندارمری هم در تیم ژاندارمری حضور داشتم و هم در ناجا به عنوان مربی و سرپرست تیمهای فرماندهی انتظامی استانهای کرمانشاه در دهه 70، فرماندهی انتظامی خوزستان در دهه 80 و استاد مربی مرکز آموزش تخصصی ایران به عنوان مربی مراکز اداری و دولتی تحت پوشش مرکز در سطح کشور فعال بودم.
در بحث آموزش، به عنوان مدرس آموزش دفاع شخصی کارکنان پلیس شهرستان رزن در استان همدان ازسال ۸۹ الی ۹۰، مدرس آموزش دفاع شخصی کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان همدان ازسال ۹۱الی۹۵، مدرس آموزش دفاع شخصی مرکز آموزش تخصصی شهید چمران ناجا از سال۹۶ تاکنون حضور داشتم.
در بحث مدیریتی نیز سابقه بیش از ۲۵سال مسئولیت رئیس هیئت جودو و هیئت رزمی پلیس استانهای خوزستان و همدان در دودهه هفتاد وهشتاد، سابقه دو دهه مسئولیت کمیتههای انضباطی و بازرسی هیئتهای تکواندو و کاراته در استان خوزستان دهههای هفتاد و هشتاد، سابقه مسئولیت هیئت ورزشهای رزمی استان همدان از سال ۹۲ الی ۹۴ و سابقه عضویت در بانک اطلاعات فدراسیونهای تکواندو ودفاع شخصی فدراسیون جودو به عنوان استاد مربی را دارم.

سرهنگ بازنشسته مهرداد مرات

دوران بازنشستگی را به چه کاری مشغول هستید؟
من همچنان در حوزه تکواندو فعالیت میکنم. در حال حاضر در مرکز آموزش تخصصی ایران به عنوان مربی مراکز اداری و دولتی تحت پوشش مرکز در سطح کشور فعال هستم. در برخی باشگاههای استان البرز حضور دارم. همچنین به عنوان استاد در مرکز آموزش شهید چمران ناجا افتخار آموزش هنرآموزان را دارم.
شما از بازنشستگان فعال و پویای ناجا هستید، چه توصیه ای برای حضور بهتر بازنشسته ها در حوزه ورزش دارید؟
به نظر من باید بستر را برای بازنشستههای محترم آماده کنیم. توجه به ورزش به منظور ارتقا سطح سلامت روح وجسم در بین بازنشستگان، فراهم نمودن محیط و فضای ورزشی، ارتقاء تعامل با هیاتهای ورزشی درسطح استانها، برقراری ارتباط با فدراسیونهای ورزشی به منظور بالا بردن سطح علم ورزش و جایگاه آن در سلامتی افراد از نکاتی است که در این حوزه میتواند به ما کمک کند.

سرهنگ بازنشسته مهرداد مرات

چه توصیه به بازنشستگان برای استفاده بهینه از این ایام دارید؟
بازنشستگی آخر خط زندگی نیست. درست است که ما سی سال تلاش کردیم و وطایف خودمان را انجام دادیم اما نباید احساس پیری کنیم. این احساس تاثیر عمیقی بر روحیه دارد. به نظر من همانند دوران خدمت که برنامه ریزی داشتیم براساس «سین«مشخص فعالیت میکردیم در دوران بازنشستگی نیز باید برای خود برنامه داشته باشیم. اگر کنج عزلت بگیریم بیشک از نظر روحی خسته میشویم و نتیجه خستگی روحی، خستگی جسمی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها