۲۲۹
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد بازدید: ۱۶۹۳
دکتر فریدون دانش خواه فوق تخصص گوارش
ایران در حالی وارد سال 99 شد که جهان با بحرانی عجیب، پرابهام و در عین حال خطرناک به نام «ویروس کرونا» روبرو بود. ویروسی که تا این لحظه بیش از 3 میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده و نزدیک به 200 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است.

 

این آمار نگران کننده و ابهام در علل ابتلای به آن، در یک آن، فضای رسانه ای و مجازی را مملو از اخبار و اطلاعاتی مستند و غیرواقعی نمود که هر روز بر تعداد آنها اضافه می شود و همین موضوع موجی از وحشت را در میان مردم به راه انداخت.

این موضوع در حالی است که به گفته پزشکان، درک درست از این بیماری و کنترل چرخه انتقال می تواند تاثیر زیادی در روند توقف آن داشته باشد.

در  این شماره از مجله آیینه، مصاحبه ای با آقای دکتر فریدون دانش خواه فوق تخصص گوارش انجام دادیم و در خصوص کرونا، علل، عوامل و راههای پیشگیری و درمان به گفت و گو نشستیم.

 

ضمن تشکر از زمانی که به ما اختصاص دادید در ابتدا بفرمایید، کرونا چه نوعی ویروسی است و چرا به این حد گسترده است؟

کرونا یک ویروس قدیمی است و انواع مختلفی دارد و به طور کلی عامل تمامی سرماخوردگی ها کرونا ویروس است اما اینکه چرا به این شکل درآمده بیشتر تغییرات ژنتیکی است که در آن ایجاد شده و این امر باعث انتقال سریع ویروس می شود.

علت گستردگی این ویروس همین تغییرات ژنتیکی است که در این ویروس اتفاق افتاده است.

 

به نظر شما با رویکردی که در پیش گرفته ایم تا چه زمانی کشور با این ویروس درگیر است و آیا راه مناسبی برای برون رفت سریع از این بحران وجود دارد؟

با توجه به اینکه این ویروس در تمام کره زمین پخش شده باید زمان بگذرد تا به طور کلی از روی کره زمین بگذرد و واقعا نمی شود برای آن زمان مشخصی تعیین کرد اما در مجموع قرنطینه های فردی در خانواده رکن اصلی است و با توجه به اینکه در کشور شرایطی نداریم که همه مردم را قرنطیه خانگی کنیم، در خارج از خانه نیز حفظ فواصل اجتماعی می تواند خیلی سریع این فرآیند را قطع کند.

همه مردم باید همت کنند، دستورات وزارت بهداشت را رعایت کنند و در محیط هایی که تجمع وجود دارد تا جایی که امکان دارد حضور پیدا نکنند. حتما از ماسک استفاده کنند، فواصل دو سه متری را رعایت نمایند. تا ان شاالله این زنجیره قطع شود

 

مهمترین راهکارهایی که از نظر شما هر فرد برای پیشگیری از بروز این بیماری باید مدنظر قرار دهد چیست؟

راهکارها را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به درون خانه است. خانواده باید همواره بهداشت فردی را رعایت کنند. با توجه به اینکه این ویروس از طریق دهان، مخاط چشم، مخاط بینی و گوش وارد می شود شستشوی درست دستها و صورت مرتبا انجام شود. فاصله یک متری در خانه رعایت شود چون احتمال دارد یکی از افراد خانواده مبتلا شود و به دیگر اعضا منتقل کند.

بخش دوم راهکارهای پیشگیرانه در خارج از منزل است. افراد بالای 60 سال به ویژه کسانی که سابقه بیماری های فشار خون، دیابت، قلبی و ریوی و ... دارند باید خیلی مراقب باشند و تا جایی که ممکن است بیرون نروند. مسئولیت کارهای ضروری مثل خرید را به فرزندان بدهند. در صورت خروج از منزل به ویژه به هنگام حضور در اماکن سربسته مثل بانک ها، مغازه ها و ... حتما رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش را در برنامه قرار دهند.

 

مهمترین علایم کرونا چیست و چه زمانی یک فرد نیاز است برای درمان به بیمارستان مراجعه کند؟

کرونا در حدود 30 درصد افراد، بدون علامت است و آنها خیلی سریع خوب می شوند. در حدود 60 تا 65 درصد از افراد علایم سرماخوردگی معمولی مثل تب، سردرد، گلودرد، سرفه های قطاری، علایم گوارشی مثل دلپیچه و اسهال و ... خودش را نشان می دهد. مبتلایان اغلب اوقات حس بویایی و چشایی خود را از دست می دهند. این علایم در آنفولاآنزای معمولی هم دیده می شود.

بیماران مبتلا به کرونا اغلب نیاز به حضور در بیمارستان ندارند. اگر دچار سردرد، تب و بدن درد شدند می توانند حداقل دوسه روز در خانه بمانند و از مسکن های معمولی مثل استامینوفن استفاده کنند ولی اگر دچار نارسایی تنفسی و تنگی نفس شدند نیاز به حضور در بیمارستان دارند. این اتفاق برای طیف کمی از بیماران -حدود 5درصد- اتفاق می افتد که حتما باید به بیمارستان بیایند.

 

 اگر بیمار کرونایی در منزل داشتیم نحوه برخورد با وی چگونه باشد؟

بدون هیچ نگرانی و با روی خوش از وی پذیرایی می کنید. فقط باید یکسری مراقبت ها داشته باشند. یک اتاق ایزوله باشد. فاصله یک تا دو متری را رعایت کنند. هم بیمار و هم خانواده از ماسک استفاده کنند. مایعات باید زیاد بخورند. از رژیم غذایی پخته شده برای آنها استفاده کنیم. اصلا جای نگرانی نیست.

 

 

اگر کنار فرد مبتلا به کرونا بوده باشیم بعد از چه مدت قرنطینه می توانیم مطمئن باشیم که مبتلا نشدیم؟

در این صورت بعد از دو هفته می توانیم تست PCR بدهیم تا مطمئن باشیم به این بیماری درگیر شده ایم یا خیر.

 

ویتامین ها تا چه میزانی بر روند کاهش احتمال درگیری با بیماری مؤثرند؟

در حال حاضر دو ویتامین D3 و ویتامین ث در این بیماری نقش دارند. ویتامین ث را برای کسانی که با این بیماری درگیر شده اند روزانه هزار میلی گرم تجویز می کنیم و برای سایرین نیز روزانه 500 میلی گرم پیشنهاد می شود.

در خصوص ویتامین D3 هم در تحقیقاتی که در برخی کشورها مثل انگلیس و اسپانیا انجام شده  به این نتیجه رسیده اند، سطح این ویتامین در بیماران پایین بوده است، بنابراین استفاده از آن سیر بیماری را کندتر می کند.

 

در انتها اگر صحبت خاصی مدنظر است خوشحال می شویم بشنویم

با توجه به اینکه این ویروس ناشناخته است و واقعا هیچ کس در سطح جهان نمی داند چه زمانی قطع شود احتمالا امسال با این بیماری درگیر هستیم لذا با توجه به اینکه این ویروس با آنفولوآنزا مشابهت دارد، از شما عزیزان درخواست دارم حتما واکسن آنفولاآنزا را که بهترین زمان تزریق آن از 15 شهریور تا نیمه های مهرماه است، بزنند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها
نشریات
+ آرشیو