۱۵۷
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
تعداد بازدید: ۱۵۹۶

این مقاله فقط یک پیشنهاد برای شروع کسب و کار است و در صورت علاقه مندی به این کسب و کار نیاز است حتما مشاوره های لازم را با مبادی ذیربط و کارآفرینان این حوزه داشته باشید

 

با توجه به گرانی نرخ اجاره ها، افزایش هزینه ها و خیلی موارد دیگر که خیلی هایمان درگیرش هستیم، راه اندازی مشاغل خانگی ایی که بتواند در محیط کوچک به درآمدی کارآمد برساندمان نکته جذابیست که البته امروزه در سراسر دنیا همین مشاغل خانگی، رو به افزایش بوده و مورد استقبال بسیاری از زنان و مردان واقع شده است!

با داشتن شغل خانگی، هزینه ایاب و ذهاب به محل کار ندارید، مالیات اگر در ابعاد کوچک بمانید ندارید،ترافیک ندارید و از همه مهمتر هر تلاشی بکنید برای خودتان است و کار بیشتر نتیجه بهتری برای خودتان دارد!

یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار، تولید چیپس میوه یا همان میوه خشک است که در این مقاله راه و چاه و تمام نکاتی که برای راه اندازی اش باید بدانید در اختیارتان میگذاریم تا اگر شرایطش را داشتید بتوانید با اطلاعات کامل وارد شده و از درآمدش بهره مند شوید.

 

مزایای مشتری ساز چیپس میوه

ماندگاری بسیار بالا، حفظ خواص میوه، قابلیت استفاده از طعم میوه های مختلف در فصولی که آن گونه کشت و برداشت ندارد، استفاده از میوه هایی که در اقلیم های خاص قابلیت کشت ندارد مثلا توت فرنگی در نقاط بسیار گرم، وزن و حجم کمتر نسبت به میوه تازه و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل و صادرات، افزایش قابلیت استفاده با خشک کردن برخی میوه ها مثل خرما و ده ها دلیل دیگر، همه از مواردی هستند که تضمین میکنند برای این محصولات همیشه مشتریان مشتاقی در سراسر دنیا حضور خواهند داشت.

 

امکانات مورد نیاز برای تولید خانگی

برای تولید چیپس میوه در خانه، یک اتاق 6 متری هم برای شروع کافیست، همچنین تجهیزات خشک کردن میوه شامل دو دستگاه خشک کن و خردکن میوه است که انواع ایرانی آن کیفیت مناسب و قیمت پایینی در بازار دارند به علاوه وجود یک یخچال صندوقی هم برای کارتان لازم است، در نهایت یک دستگاه کوچک وکیوم برای بسته‌بندی نیاز دارید که هرچه بسته‌های خود را در حجم کمتر تولید کنید بهتر است چرا که بسته‌های 250گرمی برای این محصول در بازار بیشترین طرفدار را دارد و به خاطر قیمت بالای محصول، حجم کمتر، بیشتر مورد توجه خانواده‌هاست.

 

مراحل تولید میوه خشک شده

تهیه و خرید میوه تازه و حمل تا محل تولید

سعی کنید ضمن تهیه میوه از میادین تره بار یا اگر دسترسی دارید، از کشاورز و باغدار، میوه هایی را انتخاب و تهیه کنید که سالم، تازه و درشت تر باشند تا دور ریز کاهش یابد.

 

کنترل کیفیت اولیه

شاخ و برگ ها، میوه های خراب و فاسد، سنگ و خاک و خلاصه هرگونه ناخالصی یا خرابی را در این مرحله باید جدا کنید.

 

دسته بندی پیش از شست و شو

یک سری میوه ها دارای آسیب فیزیکی یا کرم خوردگی یا خرابی جزیی هستند و سایر میوه ها سالم، در این بخش این دو دسته را از هم جدا کنید و میوه های کاملا سالم را با میوه هایی که حتی خرابی جزیی دارند یک جا قرار ندهید.

 

شست و شو و گندزدایی

در محیط خانگی شما میتوانید میوه ها را بصورت دستی بشویید اما این کار مصرف آب را بالا می­برد و نه تنها به صرفه نیست بلکه به منابع آبی و محیط زیست آسیب میرسانید، (توصیه تجربی-معنوی: اگر میخواهید به سود و برکت برسید، به هیچ کس و هیچ چیز آسیب نرسانید)

برای کاهش مصرف آب میتوانید دو حوضچه یا وان یا لگن(بسته به ابعاد کارتان) تهیه کنید، آنها را مملو از آب کنید و میوه ها را در حوضچه اول به مدت 10 دقیقه غوطه ور کنید سپس میوه ها را به حوضچه دوم که حاوی آب و درصد استانداردی از ترکیب مواد گندزدایی ( طبق اعلام مراجع ذیصلاح، مثلا پرکلرین به نسبت 3 تا 5 دهم پی پی ام) باشد منتقل میکنید و 5 تا 10 دقیقه هم در حوضچه دوم می مانند تا ضدعفونی شوند.

 

آبکشی

پس از شستن دو مرحله ای میوه ها، باید به دقیت با فشارآب آبکشی شوند تا مواد ضدعفونی کننده از تمام سطح میوه پاک شود، بهتر است برای این قسمت از تبدیل های پودر کننده آب استفاده کنید که با ترکیب آب و هوا و افزایش فشار خروجی، هم مصرف آب، کمتر و هم فشار بیشتر باعث پاک کنندگی بهتر میشود.

 

کنترل کیفیت دوم

میوه های شسته شده باید روی صفحه یا طوری های مقاوم و مشبک پخش شوند تا ضمن خشک شدن آب شست و شو، مجددا از نظر کیفیت و سلامت بررسی شوند تا چیزی از زیر دستتان در نرفته باشد.

 

پوست گیری و حذف زوائد

در این قسمت با دستگاه یا دست ، هسته، زوائد لک دار یا خراب و سایر قسمت های غیر خوراکی و میوه هایی که بدون پوست خشک میشوند مثل موز، پوست شان باید از میوه جدا شود

 

خرد کردن

در این بخش میوه ها را باز به صورت دستی یا با دستگاه به اندازه و اشکال مورد نظرتان خرد می­کنید

 

غیرفعال سازی آنزیم یا بلانچینگ

این قسمت میتواند باشد یا نباشد اما برای ماندگاری بهتر، کیفیت بالاتر و در نتیجه ظاهر مشتری پسند تر، بهتر است میوه ها را از داخل دستگاهی بنام بلانچر عبور دهید تا انزیم ها غیرفعال شوند.

 

خشک کردن

بعد از تمام مراحل فوق که در متن طولانیست اما در عمل کوتاه، میوه ها را باید در دستگاه خشک کن که با جریان هوا میوه را خشک میکند قرار گیرند، در روش های خانگی روی شوفاژ یا زیر آفتاب هم میوه ها را خشک میکنند اما ظاهر و کیفیت مطلوب و پولسازی در نتیجه کار نخواهید دید!

 

دسته بندی نهایی

بهتر است محصولاتتان را از نظر کیفیت و حتی سایز دسته بندی کنید، محصولات با کیفیت پایین تر را میتوانید به صورت عمده (مثلا چند کیلویی) و محصولات بهتر را به صورت سبک (مثلا چند گرمی) بسته بندی کنید، حسن این کار افزایش محصولات سبد فروشتان است و برای خریداران گزینه های متفاوت تری دارید که این ماجرا، احتمال خرید را در هر مراجعه افزایش میدهد.

بسته بندی محصول نهایی

این بخش یکی از مهمترین قسمت های تولید و عرضه هر محصولی است، بسته بندی زیبا، تمیز و مرتب که دارای طراحی جذاب باشد در فروش و مشتری پسند کردن محصولاتتان بسیار بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید موثر است و هر هزینه ی حساب شده و درستی در این زمینه در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری به حساب میآید! ظاهر و طراحی بسته بندی خودش بهترین تبلیغ برای محصولتان است پس در این بخش خساست به خرج ندهید و توجه کنید که بسته بندی عالی همیشه گرانترین بسته بندی نیست، بلکه خلاقانه ترین و زیبا ترین بسته بندی همیشه عالی ترین است.

 

بسته بندی خشکبار در منزل
موارد مهم در بسته بندی

بسته بندي باید به گونه اي باشد که حفاظت صحیح و کامل از کالا را در برابر هر گونه آسیب طی مراحل نگهداري و ترابري فرآورده تأمین نماید.
میوه جات خشک را می توان در کارتن یا جعبه با استفاده از کاغذ مومی یا نایلکس یا بسته هاي پلاستیکی مناسب و مجاز بسته بندي نمود. اگر از کارتن بهره گیري شود باید ویژگیهاي آن با استاندارد ملی ایران به شماره 36 مطابقت داشته باشد و اگر از جعبه چوبی «ویژگیهاي کارتن جهت خشکبار» استفاده می شود باید ویژگیهاي جعبه چوبی با استاندارد ملی ایران به شماره 1035 « به چوبی جهت صادرات خشکبار» مطابقت داشته باشد.
لوازمی که براي بسته بندي به کار برده می شود باید سالم، نو، تمیز، خشک و بدون هر گونه آلودگی و بوي نامطبوع باشد.
وزن خالص هر بسته نباید از 10 کیلوگرم بیشتر باشد.

 

فروش

این بخش در واقع دو مرحله دارد، یکی قبل از هر اقدامی برای تولید و دیگری پس از تولید!

فروش قبل از تولید:

قبل از اقدام برای هرگونه کار تولیدی، ابتدا از یک تولید کننده یا حتی فروشنده،محصول مورد نظر را تهیه کنید و ببینید که آیا میتوانید برایش مشتری پیدا کنید؟

چند بار این کار را انجام دهید و حداقل یکماه این خرید و فروش را ادامه دهید، اگر مجبور شدید به قیمتی که میخرید بفروشید چراکه در این مرحله سود مهم نیست، مهم اینست که با مدل واقعی رفتار بازار و مشتریان آشنا شوید تا بتوانید برآورد کنید که این کار چقدر برایتان آورده دارد و قیمت تمام شده تان نهایتا چقدر باید باشد پس، از بازاریابی قبل از تولید غافل نشوید! اگر دیدید سفارش گیری تان خوب است و چند مشتری ثابت پیدا کرده اید آن وقت اقدام به تولید کنید و هرگز به یک مشتری اکتفا نکنید چراکه ممکن است یک روز به هر دلیلی دیگر از شما خرید نکند.

فروش بعداز تولید:

اگر بازاریابی بلد نیستید حتما آن را یاد بگیرید، مهمتر از تولید، فروش و بازاریابیست، اگر نمیتوانید کلاس بروید کتاب بخوانید و اگر نمیتوانید به هر دلیلی بازاریابی کنید، بازاریاب استخدام کنید، به هر حال این بخش را مهم بگیرید و فراموش نکنید یک درصد امکان دارد که در اولین مراجعه تان بتوانید محصول بفروشید پس نا امید نشوید و انقدر به بازاریابی ادامه دهید تا مشتریانتان را پیدا کنید. بهترین راه برای فروش بدون دغدغه در این کار گرفتن سفارش قبل از تولید است. قنادی‌ها و سوپرمارکت‌ها بهترین خریداران چیپس میوه هستند. تبلیغات محلی برای این کار می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و اگر بتوانید مصرف میوه خشک منطقه سکونت‌تان را تامین کنید بازی را برده‌اید!

برخی از مغازه‌دارها و تولیدکنندگان، میوه‌های بی‌کیفیت را خشک کرده یا میوه‌های چند ساله را به مردم ارایه می‌دهند به همین دلیل مردم استقبال کمی از میوه‌های خشک در برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌کنند پس برای خاص و شناخته شدن، کیفیت بالا و قیمت پایین تر از رقبا را فراموش نکنید.

 

محاسبات مالی

معمولا هر یک‌کیلو چیپس میوه نیاز به 10 کیلو میوه خام دارد و ضایعات حاصل از این کار را هم می‌توانید به دامداری‌ها به منظور خوراک دام و شرکت‌های تولید کودهای ارگانیک بفروشید و عملا برای این کار دورریز نخواهید داشت. سود حاصله از این کار 30 تا 50 درصد برآورد می‌شود؛ البته پیشنهاد می‌شود برای رقابت با تولیدکننده‌های صنعتی و حضور در بازار، سعی کنید حد اقل در چند سال اول، سود کمتری در نظر بگیرید و قیمت‌های‌تان پایین‌تر باشد که مشتری جذب‌تان شود.

 

ارگان های حامی:

بسیج سازندگی برای راه اندازی مشاغل در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین میوه خشک کردن، شخص را به بانک مهر اقتصاد معرفی می‌کند تا فرد وام بانکی را برای راه‌اندازی کارگاه خود دریافت کند.

حمایت آموزشی : سازمان جهاد کشاورزی –سازمان فنی و حرفه ای

حمایت بازاریابی و فروش: سازمان میادین – فروشگاههای زنجیره ای رفاه و شهروند (درصورت داشتن پروانه و مجوز های لازم)

 

ارگان نظارتی:

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي بر بسته بندی محصول نظارت دارد

دستگاه صادر كننده مجوز :

سازمان جهاد کشاورزی استانها

به چه مجوزهايي نياز دارد و مدارك موردنياز آنها چيست ؟

اخذ مجوز از وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

 

مراحل و مدارك موردنياز دريافت مجوز:

ارائه مدارک لازم به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان و طی سایر مراحل اداری

بازارهاي هدف محصولات :

بازارهاي محلي- داخلي و خارجي

قابليت صادرات محصولات :

درصورت رعايت موازين بهداشتي و كيفي و الزامات موسسه استاندارد ، قابلیت صادرات محصول وجود دارد.

 

نتیجه:

شغل، شغلی مناسب، نسبتا کم دردسر، جذاب و دارای بازار مناسب است،. در مورد رقم سرمایه گذاری با توجه به نوسانات بازار نمیتوان رقم دقیقی مشخص کرد، اما با جستجو در بازار و اینترنت و حتی برنامه های دست دوم فروشی، میتوانید قیمت دستگاه ها را برآورد کنید.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار استان ها