مقدمه
اصولاً فعالیت سازمانها در جغرافیای متلاطم محیط متغیر کنونی، بدون وجود و کاربرد نقش های ذهنی یا عینی از مسیر یا مسیرهایی که آنها را به سر منزل مقصود می رساند، مقرون صرفه نم یباشد؛ بنابراین سازمانها م یکوشند با بهرهگیری از متدها و تکنیکهای مدیریتی تأثیرتهدیدات محیط را بر سازمان کاهش و در صورت امکان این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده، ضعفها را بهبود بخشند، قوتها را برجسته تر نموده و در نهایت از پیوند این عناصر راه کار مناسبی برای ساخت آینده و دسترسی به آن طراحی نمایند.
آینده نگری و رژف اندیشی به منظور آینده سازی از ویژگیهای اعمال مدیریت استراتژیک در سازمانهایی است که نقش کلیدی در ساماندهی شرایط اقتصادی و اجتماعی دارند.
بدیهی است نگرش فوق با اداره امور جاری سازمان کاملاً متفاوت است.
ادعا شده است:
«آینده را اگر ما نسازیم دیگران برای ما خواهند ساخت»
«بهتر آنکه معماران آینده باشیم، نه مدافعان زوال »
امروزه قدرت کشورها و سازمانها را سرمایه مادی، ماشین آلات و تجهیزات رقم نمی زنند بلکه نیروی انسانی کارآمد و خلاق تعیین کننده قدرت و توان رقابتی سازمانها و کشورها میباشند؛ بنابراین بزرگترین مزیت نسبتی در دنیای رقابتی آینده نیروی انسانی کشورها و سازمانها خواهد بود. اگر قبو ل کنیم که سرمایه انسانی بزرگترین و با ارزش ترین دارایی هر سازمان و کشوری محسوب می شود باید بپذیریم هر چیزی که با ارزشتر و گرانبهاتر است به حفظ و نگهداری، مراقبت و مدیریت بهتری نیاز دارد.
سازمانها همانطور که برای گزینش، استخدام، آموزش و اشتغال کارکنان خود برنامه ریزی می کنند باید برای دورۀ بازنشستگی افراد نیز برنامه داشته باشند و نباید پس از اتمام دوران اشتغال این سرمایههای ماهر و مجرب فکری خود را رها و فراموش کنند بلکه باید از تجارب و دانش مفید آنان در جهت بهبود و بالندگی سازمان استفاده نمایند.
سیاستهای کلی نظام اداری کشور مرتبط با وظایف کانون
۱ – نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی
۲ – حفظ کرامت و عزّت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنها
۳ – چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز
۴ – توجه به اثربخشی و کارآیی در فرایندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری
۵ – کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعادل اثربخشی دستگاههانی اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز
۶ – توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزمات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی
۷ – خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی
۸ – شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطهمند مردم به اطلاعات صحیح
چشم انداز ۱۴۰۴ کانون بازنشستگان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
با استعانت از خداوند متعال ودر پرتو کارگروهی، کانون بازنشستگان نیروی انتظامی ج. ا. ا مصمم است با برخورداری از منابع انسانی فرهیخته، اثربخش، تحولگرا و آینده نگر، ساختار منعطف، کوچک، چابک، هوشمند و یادگیرنده، دارای فرآیندهای کاری شفاف با استفاده از فناوریهای کارآمد، با قابلیت ارائه اطلاعات و خدمات مطلوب در هر زمان و مکان، برترین مرکز مردم نهاد در کشور و منطقه برای اعضاء خود بوده و با دستیابی به منابع درآمدی پایدار و متوازن با هزینهها به عنوان خادم و نماینده آنها در زمینه های:
افزایش سطح کمی و کیفی زندگی
احقاق و حفظ حقوق
ارتقاء کرامت
فعالیت و مشارکت مؤثر در امور انتظامی و اجتماعی
تولید و توزیع مناسب درآمد
تبدیل فرصتها و منابع داخلی و خارجی به ثروت، توانایی و افتخار
اقدام نماید.
اعضای کانون دارای ویژگیهایی به شرح زیر در افق چشم انداز می باشند:
۱ – برخوردار از سلامت روحی، روانی و شادابی جسمی
۲ – برخوردار از رفاه و امنیت اجتماعی
۳ – عزیز در نزد خانواده و جامعه
۴ – منبع و مرجع تجربه و مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی
۵ – مؤثر در بنای زندگی سالم، معنوی و اخلاقی آحاد جامعه
۶ – مؤثر، معتمد و مشاور در خانواده، محل و جامعه
۷ – فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند با روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.
ارزشهای اساسی
۱ – تعهد و دینداری
۲ – افتخار نبه نظام جمهوری اسلامی ایران
۳ – ولایتمداری
۴ – قانون مداری
۵ – عدالت محوری
۶ – ایثارگری
۷ – حامی و یاور نیروی انتظامی
ارزشهای کارکردی
۱ – خدمت به بازنشستگان و مستمری بگیران
۲ – کمک به برقراری نظم و امنیت عمومی
۳ – کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی با اولویت در بکارگیری فرزندان اعضاء
۴ – کمک به خصوص سازی در راستای اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی
۵ – حداکثر استفاده از فناوریهای پیشرفته
۶ – طراحی سازمان کوچک، چابک و منعطف
۷ – برنامه محوری
۸ – انضباط در تمام محورها به ویژه انضباط مالی
ذینفعان
۱ – بازنشستگان و مستمری بگیران ناجا و خانواده آنان
۲ – نیروی انتظامی
۳ – کارکنان نیروی انتظامی
۴ – سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح
انتظارات ذینفعان
۱ – بازنشستگان و مستمری بگیران ناجا و خانواده آنان:
حمایتهای قانونی از حقوق آنان
ارتقاء منزلت اجتماعی
ارتقاء سطح و کیفی معیشت، رفاه و آسایش
ارتقاء سلامت روحی، روانی و جسمی
ارائه خدمات اداری، حقوقی و مشاورهای
ارائه خدمات رفاهی و مددکاری
۲ – نیروی انتظامی:
کمک به مدیریت منابع انسانی ناجا با تقویت حس امید به آینده در کارکنان
کمک به ارتقاء نظم و امنیت عمومی با استفاده از دانش تجربیات بازنشستگان و مشارکت در امور اجتماعی
کمک به به ناجا در واگذاری مأموریتهای غیر حاکمیتی به بخش خصوصی
کمک به ناجا در انجام فعالیتهای پشتیبانی عمومی مأموریتهای ناجا
۳ – کارکنان نیروی انتظامی:
اجرای رسالت کانون در قبال بازنشستگان
ترسیم آیندهای روشن و اطمینان بخش برای دوران بازنشستگی
۴ – سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح:
کمک و همکاری در رسیدگی به امور بازنشستگان و مستمری بگیران
کمک در اجرای دستورالعمل تعهدات سازمانهای نیروهای مسلح در ارتباط با بازنشستگان در خصوص بندهای ۸ و ۱۳ از وظایف ساتا و سابا
قابلیت و مزیت های کلیدی کانون
کمیت اعضاء
کیفیت اعضاء (تجربه و تخصصهای گوناگون علمی و مهارتی در حوزهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، پژوهشی، امنیتی انتظامی، مهندسی، پزشکی، مدیریت، مخابرات، فناوری اطلاعات، حمل و نقل، ساختمان، آموزش، تربیت بدنی و ...)
سرمایههای نقدی اعضاء
قوانین حمایتی
شایستگی و قابلیتهای اعضاء
تعهد
تدین
ایثارگری
دارای بینش اجتماعی و امنیتی و انتظامی
دارای دانش و معلومات حرفهای
دارای تخصصهای گوناگون
مأموریت کانون
کانون بازنشستگان ناجا با استعانت از خداوند متعال و رهنمودهای مقام معظم رهبری مأموریت دارد با استفاده از وسرمایههای انسانی متخصص، با تجربه و کارآمد نسبت به ارتقاء منزلت اجتماعی، آسایش و توانمندی اعضاء (بازنشستگان و مستمریبگیران ناجا) اقدام، و با بهرهگیری از دانش و تجربه بازنشستگان و مشارکت در امور اجتماعی، نیروی انتظامی را در برقراری نظم و امنیت عمومی یاری نماید.
راهبردها برای تحقق مأموریت
۱ – حمایت قانونی از حقوق اعضاء
۲ – افزایش شأن و منزلت اعضاء در جامعه
۳ – تقویت سطح معیشت، رفاه و آسایش اعضاء
۴ – بهبود سلامت روحی، روانی و جسمی اعضاء
۵ – ارائه خدمات اداری و معاضدت قضایی
۶ – کمک به برقراری نظم و امنیت عمومی از طریق دانش و تجربیات بازنشستگان و مشارکت در امور اجتماعی
کارکردها
۱ – ایجاد ساختار و سامانههای لازم برای پیگیری و دسترسی سریع و آسان اعضاء به کانون برای دریافت خدمات
۲ – تعامل و همکاری مؤثر و سازنده با کلیه نهادها و سازمانها برای افزایش خدمات به اعضاء
۳ – تقویت بنیه مالی اعضاء
۴ – تسهیل زمینه اشتغال برای فرزندان اعضاء
۵ – ایجاد ساز و کار لازم برای کمک به ناجا در برقراری نظم و امنیت عمومی
۶ – ایجاد زمینه فعالیتهای اجتماعی، امنیتی، انتظامی، اقتصادی، فرهنگی، خدماتی و علمی برای بازنشستگان و مستمری بگیران
۷ – ایجاد زمینه فعالیتهای آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی
۸ – ایجاد تشکیلات حقوقی کارآمد برای معاضدت قضایی
۹ – مشارکت اجتماعی و ارایه خدمات فرهنگی
۱۰ – ارایه خدمات مددکاری و مشاورهای
برنامه های اجرایی ۱:
ایجاد ساختار و سامانههای لازم برای پیگیری و دسترسی سریع و آسان اعضاء به کانون برای دریافت خدمات
۱ – ایجاد ساختار و راه اندازی نظامات اداری کانون
۲ – ایجاد بانک اطلاعاتی از اعضاء و خانواده آنان
۳ – ایجاد ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات کانون و راهاندازی سامانه های اطلاعاتی
۴ – استفاده از شبکه های مخابراتی و دیتا
برنامه های اجرایی ۲
تعامل و همکاری مؤثر و سازنده با نهادها و سازمانها برای وافزایش خدمات به اعضاء
۱ – تعامل سازنده و همکاری با ناجا در پرداخت م. طالبات قانونی و رفع مشکلات اعضاء
۲ – تعامل سازنده با سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح در رداخت حقوق و مطالبات قانونی و رفع مشکلات اعضاء
۳ – تعامل سازنده با سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح در ارائه خدمات مطلوب و رسیدگی به مشکلات اعضاء
۴ – تعامل سازنده با سازمان بیمه نیروهای مسلح در ارائه خدمات مطلوب و رسیدگی به مشکلات اعضاء
۵ – تعامل سازنده با کلیه نهادها و سازمانهایی تأثیرگذار در افزایش کمی و کیفی خدمات به اعضاء
برنامه های اجرایی ۳:
تقویت بنیه مالی اعضاء
۱ – ایجاد ارزش افزوده اقتصادی
۲ – تشکیل تعاونی و شرکتهای تولیدی، خدماتی و عمرانی با استفاده از سرمایهی اعضاء
۳ – ایجاد بانک یا صندوق مالی و اعتباری
۴ – مشارکت در توسعه صنعت بیمه
۵ – استفاده از توانمندیهای تخصصی اعضاء در تعاونیها و شرکتها
برنامه های اجرایی ۴:
تسهحیل زمینه اشتغال برای فرزندان اعضاء
۱ – ایجاد تعاونی و شرکتهای تخصصی با مشارکت علمی و تخصصی اعضاء و سرمایه گذاری آنان و خانواده ایشان
۲ – ایجاد مجتمعهای آموزشی مهارتهای حرفهای
۳ – اشتغال به کار فرزندان اعضاء در تعاونیها و شرکتها با توجه به دانش و تخصص آنان
برنامه های اجرایی ۵:
ایجاد ساز و کار لازم برای کمک به ناجا در برقراری نظم و امنیت عمومی
۱ – تشکیل و توسعه مؤسسات و دفاتر غیردولتی خدمات حفاظتی، مراقبتی و الکترونیکی انتظامی در اجرای ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه با استفاده از تجربه و توانمندی بازنشستگان
۲ – ایجاد شرکتهای تولیدی، بازرگانی و خدمات سامانهها و تجهیزات ایمنی و امنیتی اماکن و خودروها و اشخاص
۳ – ساوزماندهی بازنشستگان به عنوان مشاورین انتظامی فرماندهان و مدیران ناجا و دیگر سازمانها و اشخاص متقاضی
۴ – سازماندهی بازنشستگان در اجرای مأموریتهای غیر حاکمیتی ناجا در قالب شرکتهای تخصصی
۵ – سازماندهی بازنشستگان در انجام فعالیتهای پشتیبانی عمومی مأموریتهای ناجا
برنامه های اجرایی ۶:
ایجاد زمینه فعالیتهای اجتماعی، امنیتی انتظامی، اقتصادی، فرهنگی، خدماتی، برای بازنشستگان و مستمری بگیران
۱ – به کارگیری بازنشستگان در امور فرهنگی و ورزشی و فرهنگسراها و صنعت گردشگری
۲ – سازماندهی و تربیت بازنشستگان برای فعالیت در دفاتر مشاورهای و امور مددکاری
۳ – بکارگیری اعضاء در تعاونی و شرکتهای تخصصی کانون
برنامه های اجرایی ۷:
ایجاد زمینه فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی
۱ – سازماندهی بازنشستگان در گروههای علمی به منظور استوفاده از دانش و تجربیات ایشان در امر آموزش و تحقیقات انتظامی، امنیتی و مدیریت بحران
۲ – راه اندازی کانونهای تفکر برای مشاوره در ارتقاء و بهبود طرحهای امنیتی انتظامی
۳ – راه اندازی واحدهای علمی و پژوهشی برای ثبت و انتقال تجربیات
۴ – راه اندازی مؤسسات مطالعاتی و پژوهشی برای مشارکت در تحقیقات کاربردی ناجا
برنامه های اجرایی ۸:
ایجاد تشکیلات حقوقی کارآمد برای معاضدت قضایی
۱ – سازماندهی و تربیت بازنشستگان جهت عضو/یت در کانون کارشناسان رسمی دادگستری در امور خط و امضاء، تصادفات، ساختمان، انفورماتیک، حسابداری و ... در مجتمعهای قضایی و شوراهای حل اختلاف، امور خسارت بیمهها
۲ – سازماندهی حقوقدانان بازنشسته در پیگیری و معاضدت قضایی
برنامه های اجرایی ۹:
مشارکت در امور اجتماعی و ارائه خدمات فرهنگی
۱ – ارتقاء سطح علمی اعضاء و خانواده ایشان
۲ – تکریم اعضاء و خانواده ایشان
۳ – ارائه خدمات فرهنگی
۴ – مشارکت فعال بازنشستگان در شوراهای اسلامی شهر و روستا، محله و شورایاریها و اداره امور مساجد هیئات مذهبی
برنامه های اجرایی ۱۰:
ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای
۱ – شناسایی و دستگیری از معسرین بازنشسته و مستمری بگیر
۲ – راه اندازی خانههای پیشکسوتان
۳ – طراحی و راه اندازی واحدهای درمانی ویژه سالمندان
۴ – راه اندازی مراکز مشاورهای حضوری و غیرحضوری
۵ – خدمات پرستاری